Câtă matematică este în jurul nostru și cât de importantă este - merită să descoperim
vineri, 17 mai 2019
Geometria ca suport al creaţiei
Geometria este prima ştiinţă care s-a apropiat cel mai mult de artă şi s-a implicat împreună cu
aceasta în evoluţia culturii.
Geometria nu s-a născut numai din “agrimensura”, cum se menţionează uneori, ci cu mult înainte,
din nevoile de descriere şi folosire a obiectelor şi fenomenelor naturii, în special pe calea vizualului.
Chiar dacă astronomia datează dintr-o vreme şi mai îndepărtată, observaţiile astronomice, total empirice,
nu au devenit utilizabile decît atunci când geometria a atins o anumită dezvoltare.
Esenţă a formei şi mişcării pămînteşti şi cereşti, lumină şi umbră, ritm, creştere, viziunea umană
însăşi, geometria s-a născut odată cu cioplirea pietrei şi pictura rupestră.
În Egiptul secolului al XX-lea î.Hr. se cunoşteau regulile de calcul pentru aria paralelogramului,
triunghiului şi trapezului, pentru volumul prismei, piramidei, trunchiului de piramidă şi aria cercului.
Cunoştinţele de geometrie ale egiptenilor sunt cele care răspund etimologiei cuvântului
“geometrie”-măsurarea spaţiului.
Grecii secolului al VII-lea î.Hr. au transformat geometria într-o ştiinţă teoretic fundamentală.
Geometria greacă a devenit şi un mod de gândire implicat tehnicii, artei şi chiar filozofiei, cu putere de
demonstraţie în toate ştiinţele şi de aplicaţie în diverse domenii de creaţie.
De-a lungul evoluţiei sale, prin informaţie (forme plane şi spaţiale, proporţii, relaţii dintre
elemente geometrice, elemente de compoziţie), prin formaţia impusă celui ce o utilizează (mod de
gândire, modul de a vedea în spaţiu, mod de a înţelege uşor corespondenţa plan-spaţiu, măsură şi ordine
în gândire), prin desen (ca instrument de lucru), geometria a devenit un element fundamental în domeniile
cele mai diverse ale activităţii umane: ştiinţă, tehnică, artă, medicină, cultură, învăţământ, protecţia
mediului,etc.
Ca principal element al proiectării, geometria este limbajul procesului de creaţie începând de la
furnizare de date, idei de realizare, intuiţie a soluţiei şi imagini spaţiale finale, până la realizare. Ea se
bazează pe schematizarea percepţiei vizuale, şi în final pe geometria decriptivă.
În proiectare (mecanică, instalaţii industriale, arhitectură, construcţii, electronică etc), în care
desenul nu este un scop în sine, ci un mijloc, trebuie să se asigure corespondenţa spaţiu-plan, prin
proiecţiile ortoganale şi prin pura geometriei descriptive. Deci geometria ca element al matematicii în
tehnică şi artă, deţine puterea de sinteză şi creaţie.
În aceasta direcţie orice educaţie matematică trebuie să cuprindă şi elementele fundamentale ale
geometriei antice greceşti: ca factor generator de elemente, metoda (contact cu mediul înconjurător,
vizualizare) şi rezultat final (creaţie spirituală şi materială, deci artistică, tehnică).
În “Formarea matematică” Dan Barbilian evoca încântarea sa de adolescent în faţa geometriei
clasice greceşti remarcând: ”Le-am uitat pe toate acestea? Nu face nimic. Cultura este, după definiţia nu
mai ştiu cui, ceea ce rămâne după ce ai uitat tot - aşadar, virtualităţile, predispoziţiile. Dar asta nu
înseamnă că sunt pierdute. Sunt undeva la temelia fiinţei noastre, formează individualitatea noastră.”
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu