Omul e sanatos de la natura. Boala este o exceptie
Ideea ca vindecarea poate fi stimulata cu ajutorul fortelor sufletesti nu este noua. O regasim la Hildegard van Bingen, iar astazi e din nou de mare actualitate. Daca pacientul crede cu convingere ca o terapie ii poate fi benefica, credinta lui devine un medicament extrem de important. Acest adevar este valabil atat pentru medicina academica, cat si pentru cea naturista. Odata cu avantul medicinii high-tech, medicina alopata a pierdut din vedere puterea vindecatoare a sufletului. La sfarsitul secolului 20 a inceput, insa, sa creasca rezerva fata de o medicina bazata pe aparate, o medicina care trateaza omul ca pe-o simpla masinarie, desi estebinecunoscut faptul ca 90% din totalul bolilor sunt declansate de cauze sufletesti, ce nu pot fi intelese de aparatura computerizata sau Roentgen.
Prin tratarea unilaterala a simptomelor fizice, medicina alopata se concentreaza mult prea mult asupra inlaturarii bolilor, neglijand prevenirea imbolnavirilor si mentinerea sanatatii.
"Omul este sanatos de la natura", scrie Hildegard van Bingen. "Boala e o exceptie". Criza medicinii moderne este cauzata de modul unilateral de a privi omul si afectiunile lui, care trebuie tratate, respectiv "reparate" din exterior. In felul acesta, a fost dat uitarii si stravechiul concept despre om ca unitate a trupului cu sufletul. Si odata cu el, si extraordinarele capacitati de autovindecare.
Puterea vindecatoare a sufletului le era deja cunoscuta medicilor din antichitate si din Evul Mediu. Hipocrate descria concordanta dintre suflet si trup ca pe o "constiinta" care strabate organismul si il mentine sanatos. Cunoscutul medic persan Avicenna (980-1037 d.Chr.) a dezvoltat conceptul suflet-trup, o dimensiune noua: suferintele sufletesti sunt cauza principala a bolilor.
Hildegard van Bingen s-a ocupat intens de "conlucrarea" dintre suflet si trup si n-a pierdut niciodata din vedere acest principiu. In cartea "Scivias", ea descrie 30 de forte curative sufletesti, care actioneaza in organismul uman.
Iar in ultima sa carte, "Liber Divinorum Operum", sunt tratate influentele cosmosului si ale religiei asupra starii de sanatate a omului, asupra fluxului de energie si a eficientei sufletului in trup: "Acolo unde sufletul si trupul se afla in deplina concordanta si armonie, rasplata lor suprema sunt bucuria si sanatatea". Din pacate, "succesul" terapeutic al sufletului a ramas o enigma pentru numerosi medici din zilele noastre, care il considera un simplu "efect placebo". Astazi, doar metodele de testare prin studii dublu reactive, superioare efectului placebo, sunt recunoscute stiintific. In felul acesta, medicina alopata isi atribuie rolul de "stapan" absolut asupra medicinii in general, un rol ce nu i se cuvine, avand in vedere faptul ca ea neglijeaza exact "partea leului", adica puterile curative ale sufletului. Or, toate popoarele primitive de pe acest pamant au cunoscut influenta fortei vindecatoare sufletesti asupra organismului si au obtinut - in conditii extreme - rezultate absolut uimitoare.
Credinta, medicamentul cel mai eficient
In ultimii 50 de ani, medicii americani - mai ales - s-au ocupat de efectul placebo, realizand o serie intreaga de studii medicale verificate, in ceea ce priveste influenta credintei asupra procesului de vindecare. "Credinta in Dumnezeu", scrie doctorul Robert Benson de la Universitatea Harvard, in cartea sa "Timeless Healing", "continua sa fie si astazi medicamentul cel mai eficient". Impreuna cu echipa sa, Benson a studiat - in ultimii 30 de ani - interdependenta dintre fizic si psihic. Rezultatele se sprijina pe faptul ca organismul reactioneaza diferit la stres si relaxare.
La calugarii tibetani din Himalaya, s-a putut constata ca in timpul meditatiei metabolismul este redus cu pana la 65 de procente. Iar necesarul de oxigen a scazut si el. Rugaciunea si meditatia reduc tensiunea arteriala si pot reduce, de asemenea, frecventa pulsului si a respiratiei, incordarea muschilor si irigarea sanguina a picioarelor si bratelor.
Ideea ca vindecarea poate fi stimulata cu ajutorul fortelor sufletesti nu este noua. O regasim la Hildegard van Bingen, iar astazi e din nou de mare actualitate. Daca pacientul crede cu convingere ca o terapie ii poate fi benefica, credinta lui devine un medicament extrem de important. Acest adevar este valabil atat pentru medicina academica, cat si pentru cea naturista. Odata cu avantul medicinii high-tech, medicina alopata a pierdut din vedere puterea vindecatoare a sufletului. La sfarsitul secolului 20 a inceput, insa, sa creasca rezerva fata de o medicina bazata pe aparate, o medicina care trateaza omul ca pe-o simpla masinarie, desi estebinecunoscut faptul ca 90% din totalul bolilor sunt declansate de cauze sufletesti, ce nu pot fi intelese de aparatura computerizata sau Roentgen.
Prin tratarea unilaterala a simptomelor fizice, medicina alopata se concentreaza mult prea mult asupra inlaturarii bolilor, neglijand prevenirea imbolnavirilor si mentinerea sanatatii.
"Omul este sanatos de la natura", scrie Hildegard van Bingen. "Boala e o exceptie". Criza medicinii moderne este cauzata de modul unilateral de a privi omul si afectiunile lui, care trebuie tratate, respectiv "reparate" din exterior. In felul acesta, a fost dat uitarii si stravechiul concept despre om ca unitate a trupului cu sufletul. Si odata cu el, si extraordinarele capacitati de autovindecare.
Puterea vindecatoare a sufletului le era deja cunoscuta medicilor din antichitate si din Evul Mediu. Hipocrate descria concordanta dintre suflet si trup ca pe o "constiinta" care strabate organismul si il mentine sanatos. Cunoscutul medic persan Avicenna (980-1037 d.Chr.) a dezvoltat conceptul suflet-trup, o dimensiune noua: suferintele sufletesti sunt cauza principala a bolilor.
Hildegard van Bingen s-a ocupat intens de "conlucrarea" dintre suflet si trup si n-a pierdut niciodata din vedere acest principiu. In cartea "Scivias", ea descrie 30 de forte curative sufletesti, care actioneaza in organismul uman.
Iar in ultima sa carte, "Liber Divinorum Operum", sunt tratate influentele cosmosului si ale religiei asupra starii de sanatate a omului, asupra fluxului de energie si a eficientei sufletului in trup: "Acolo unde sufletul si trupul se afla in deplina concordanta si armonie, rasplata lor suprema sunt bucuria si sanatatea". Din pacate, "succesul" terapeutic al sufletului a ramas o enigma pentru numerosi medici din zilele noastre, care il considera un simplu "efect placebo". Astazi, doar metodele de testare prin studii dublu reactive, superioare efectului placebo, sunt recunoscute stiintific. In felul acesta, medicina alopata isi atribuie rolul de "stapan" absolut asupra medicinii in general, un rol ce nu i se cuvine, avand in vedere faptul ca ea neglijeaza exact "partea leului", adica puterile curative ale sufletului. Or, toate popoarele primitive de pe acest pamant au cunoscut influenta fortei vindecatoare sufletesti asupra organismului si au obtinut - in conditii extreme - rezultate absolut uimitoare.
Credinta, medicamentul cel mai eficient
In ultimii 50 de ani, medicii americani - mai ales - s-au ocupat de efectul placebo, realizand o serie intreaga de studii medicale verificate, in ceea ce priveste influenta credintei asupra procesului de vindecare. "Credinta in Dumnezeu", scrie doctorul Robert Benson de la Universitatea Harvard, in cartea sa "Timeless Healing", "continua sa fie si astazi medicamentul cel mai eficient". Impreuna cu echipa sa, Benson a studiat - in ultimii 30 de ani - interdependenta dintre fizic si psihic. Rezultatele se sprijina pe faptul ca organismul reactioneaza diferit la stres si relaxare.
La calugarii tibetani din Himalaya, s-a putut constata ca in timpul meditatiei metabolismul este redus cu pana la 65 de procente. Iar necesarul de oxigen a scazut si el. Rugaciunea si meditatia reduc tensiunea arteriala si pot reduce, de asemenea, frecventa pulsului si a respiratiei, incordarea muschilor si irigarea sanguina a picioarelor si bratelor.
Deosebit de impresionante sunt rezultatele clinice ale rugaciunii si meditatiei in cazul afectiunilor cronice. Iata cateva exemple:
* Tensiunea pacientilor hipertensivi (cronici) s-a regularizat datorita meditatiei si rugaciunii, astfel ca in intervalul de trei ani, cat au fost sub observatie, medicamentele au fost tot mai putine sau suprimate definitiv.
* Pacientilor cu dureri cronice - datorita rugaciunii si meditatiei - le-a fost redusa doza de calmante cu 36%.
* 75% din pacientii cu insomnie cronica au reusit sa doarma fara somnifere. Restul de 25% si-au ameliorat calitatea somnului si au redus medicamentele.
* 36% dintre femeile sterile au ramas gravide.
* La 57% din femeile cu probleme climacterice, au putut fi reduse durerile.
* La pacientii care au suferit operatii cu by-pass, s-a constatat un numar mult mai redus de dereglari de ritm cardiac si de stari de anxietate.
* Un numar important de pacienti cu migrene au scapat de durerile de cap.
Studiile efectuate in ultimii 30 de ani pe pacienti hipertensivi au confirmat faptul ca numarul deceselor este mai redus la cei cu o viata spirituala activa, decat la cei fara practici religioase. Din 4000 de persoane varstnice care locuiesc acasa, cele ce frecventeaza o comunitate religioasa au mai putine depresii si suferinte fizice decat nepracticantii. Peste 20 de studii demonstreaza influenta vindecatoare a credintei in Dumnezeu asupra oamenilor care participa la slujbe, merg la biserica sau la sinagoga sau fac parte dintr-o comunitate spirituala.
Comunitatile motivate religios au un mod de viata sanatos si chiar un regim alimentar special: bucataria celebrei Hildegard van Bingen este doar un exemplu, dar trebuie sa amintim si de posturile indelungi, ortodoxe, de regimul vegetarian adoptat de chinezi etc.
Ritualurile, rugaciunile si sentimentul apartenentei la o comunitate religioasa au o influenta puternica asupra gandirii si a sistemului imunitar.
In ultimii ani, s-au efectuat peste 200 de studii clinice avand ca obiect credinta si vindecarea. Si toate indica acelasi lucru: ca spiritualitatea si credinta sunt niste aliati puternici, de ne-subapreciat, ai medicului in tratarea si prevenirea bolilor. La "Institute of Noetic Science" din California, au fost studiate, in ultimii 15 ani, peste 3500 de cazuri de remisii spontane ale tumorilor canceroase, publicate in 800 de reviste de specialitate, de-a lungul a 20 de ani. In toate cazurile, s-a putut constata ca remisia spontana era un fenomen confirmat international. Remisia este un proces psiho-biologic si reprezinta o cheie importanta pentru intelegerea autoreglarii organismului, a autovindecarii, iar speranta este un factor determinant, atat in diagnosticarea cat si in tratamentul cancerului.
* Tensiunea pacientilor hipertensivi (cronici) s-a regularizat datorita meditatiei si rugaciunii, astfel ca in intervalul de trei ani, cat au fost sub observatie, medicamentele au fost tot mai putine sau suprimate definitiv.
* Pacientilor cu dureri cronice - datorita rugaciunii si meditatiei - le-a fost redusa doza de calmante cu 36%.
* 75% din pacientii cu insomnie cronica au reusit sa doarma fara somnifere. Restul de 25% si-au ameliorat calitatea somnului si au redus medicamentele.
* 36% dintre femeile sterile au ramas gravide.
* La 57% din femeile cu probleme climacterice, au putut fi reduse durerile.
* La pacientii care au suferit operatii cu by-pass, s-a constatat un numar mult mai redus de dereglari de ritm cardiac si de stari de anxietate.
* Un numar important de pacienti cu migrene au scapat de durerile de cap.
Studiile efectuate in ultimii 30 de ani pe pacienti hipertensivi au confirmat faptul ca numarul deceselor este mai redus la cei cu o viata spirituala activa, decat la cei fara practici religioase. Din 4000 de persoane varstnice care locuiesc acasa, cele ce frecventeaza o comunitate religioasa au mai putine depresii si suferinte fizice decat nepracticantii. Peste 20 de studii demonstreaza influenta vindecatoare a credintei in Dumnezeu asupra oamenilor care participa la slujbe, merg la biserica sau la sinagoga sau fac parte dintr-o comunitate spirituala.
Comunitatile motivate religios au un mod de viata sanatos si chiar un regim alimentar special: bucataria celebrei Hildegard van Bingen este doar un exemplu, dar trebuie sa amintim si de posturile indelungi, ortodoxe, de regimul vegetarian adoptat de chinezi etc.
Ritualurile, rugaciunile si sentimentul apartenentei la o comunitate religioasa au o influenta puternica asupra gandirii si a sistemului imunitar.
In ultimii ani, s-au efectuat peste 200 de studii clinice avand ca obiect credinta si vindecarea. Si toate indica acelasi lucru: ca spiritualitatea si credinta sunt niste aliati puternici, de ne-subapreciat, ai medicului in tratarea si prevenirea bolilor. La "Institute of Noetic Science" din California, au fost studiate, in ultimii 15 ani, peste 3500 de cazuri de remisii spontane ale tumorilor canceroase, publicate in 800 de reviste de specialitate, de-a lungul a 20 de ani. In toate cazurile, s-a putut constata ca remisia spontana era un fenomen confirmat international. Remisia este un proces psiho-biologic si reprezinta o cheie importanta pentru intelegerea autoreglarii organismului, a autovindecarii, iar speranta este un factor determinant, atat in diagnosticarea cat si in tratamentul cancerului.
Pentru remisia spontana a celulelor canceroase rezulta urmatoarea schema structurala:
1. Toti acesti bolnavi de cancer si-au perceput maladia ca pe o criza existentiala, pe care au acceptat-o si pe care au fost dispusi sa o stapaneasca. Aceasta responsabilitate i-a "eliberat", facand posibila remisia tumorilor.
2. Ancorarea intr-o credinta religioasa a avut o contributie vitala la vindecarea pacientilor. I-a eliberat mai ales de frica si de depresii.
3. In majoritatea cazurilor, cauza aparitiei tumorilor fusese viata chinuita si dura, astfel ca gestionarea bolii li s-a parut pacientilor usoara, in comparatie cu soarta pe care o infruntasera pana atunci.
4. Bolnavii au subliniat faptul ca datorita credintei si-au putut lasa boala in mainile lui Dumnezeu, o atitudine care nu a dus, insa, nici la pasivitate si nici la resemnare, ci la cautarea unui sens mai profund al propriei existente.
5. Boala i-a determinat pe pacienti sa puna ordine in relatiile cu semenii lor, sa coexiste pasnic si sa inlature greutatile trecutului.
6. Pacientii au fost in stare sa adopte un regim alimentar mai mult sau mai putin vegetarian.
Biserici goale, spitale pline
O asemenea abundenta de dovezi clinice pentru puterea vindecatoare a credintei este, evident, o chemare la o reorientare a medicinii spre vechile valori si concepte. Daca industria farmaceutica ar fi capabila sa descopere un medicament la fel de puternic ca iubirea si rugaciunea, si care, in plus, sa nu aiba efecte secundare, ar fi cea mai mare realizare in materie de vindecare a bolilor. Chiar si simpla incredere in actiunea tamaduitoare a medicamentelor actioneaza ca o terapie in cazul multor probleme de sanatate.
In cartea sa de psihoterapie, Hildegard van Bingen enumera 35 de puteri curative ale sufletului, dintre care evidentiaza in mod special biruinta divina si iubirea, pe care le considera "cvasi-medicina", adica la fel de eficiente ca medicamentele.
Cei care constientizeaza cele spuse mai sus si reusesc sa inteleaga imaginea despre om a celebrei vindecatoare, in toata plenitudinea ei, pot realiza ce forte si ce posibilitati de dezvoltare le stau la dispozitie.
"Priveste oamenii, omule. In fiinta lor, ei dispun de cer si de pamant si de toate posibilitatile. Toate sunt ascunse in ei", spunea ea.
Preocuparea exclusiva pentru trupul omenesc a dus, inevitabil, la catastrofa din zilele noastre: biserici goale si spitale pline. Starea, atat de grava, de sanatate a umanitatii este o dovada ca sufletul ei este grav bolnav.
Iata ce spunea calugarita germana in urma cu aproape 1000 de ani: "Rotund este Dumnezeu precum o roata, atotcuprinzator, fara inceput si sfarsit. El e izvorul energiei vitale, care insufleteste totul si-l tine in viata. Toti oamenii sa-si deschida inimile acestor cuvinte si sa stie ca ele sunt vestite sufletului si trupului prin mine, Cel care sunt!".
"De aceea, omul dumnezeiesc prin suflet si pamantesc prin trup este o opera desavarsita si minunata a lui Dumnezeu, o picatura a luminii din el."
Rugaciuni de folos, recomandate de Hildegard van Bingen
1. Toti acesti bolnavi de cancer si-au perceput maladia ca pe o criza existentiala, pe care au acceptat-o si pe care au fost dispusi sa o stapaneasca. Aceasta responsabilitate i-a "eliberat", facand posibila remisia tumorilor.
2. Ancorarea intr-o credinta religioasa a avut o contributie vitala la vindecarea pacientilor. I-a eliberat mai ales de frica si de depresii.
3. In majoritatea cazurilor, cauza aparitiei tumorilor fusese viata chinuita si dura, astfel ca gestionarea bolii li s-a parut pacientilor usoara, in comparatie cu soarta pe care o infruntasera pana atunci.
4. Bolnavii au subliniat faptul ca datorita credintei si-au putut lasa boala in mainile lui Dumnezeu, o atitudine care nu a dus, insa, nici la pasivitate si nici la resemnare, ci la cautarea unui sens mai profund al propriei existente.
5. Boala i-a determinat pe pacienti sa puna ordine in relatiile cu semenii lor, sa coexiste pasnic si sa inlature greutatile trecutului.
6. Pacientii au fost in stare sa adopte un regim alimentar mai mult sau mai putin vegetarian.
Biserici goale, spitale pline
O asemenea abundenta de dovezi clinice pentru puterea vindecatoare a credintei este, evident, o chemare la o reorientare a medicinii spre vechile valori si concepte. Daca industria farmaceutica ar fi capabila sa descopere un medicament la fel de puternic ca iubirea si rugaciunea, si care, in plus, sa nu aiba efecte secundare, ar fi cea mai mare realizare in materie de vindecare a bolilor. Chiar si simpla incredere in actiunea tamaduitoare a medicamentelor actioneaza ca o terapie in cazul multor probleme de sanatate.
In cartea sa de psihoterapie, Hildegard van Bingen enumera 35 de puteri curative ale sufletului, dintre care evidentiaza in mod special biruinta divina si iubirea, pe care le considera "cvasi-medicina", adica la fel de eficiente ca medicamentele.
Cei care constientizeaza cele spuse mai sus si reusesc sa inteleaga imaginea despre om a celebrei vindecatoare, in toata plenitudinea ei, pot realiza ce forte si ce posibilitati de dezvoltare le stau la dispozitie.
"Priveste oamenii, omule. In fiinta lor, ei dispun de cer si de pamant si de toate posibilitatile. Toate sunt ascunse in ei", spunea ea.
Preocuparea exclusiva pentru trupul omenesc a dus, inevitabil, la catastrofa din zilele noastre: biserici goale si spitale pline. Starea, atat de grava, de sanatate a umanitatii este o dovada ca sufletul ei este grav bolnav.
Iata ce spunea calugarita germana in urma cu aproape 1000 de ani: "Rotund este Dumnezeu precum o roata, atotcuprinzator, fara inceput si sfarsit. El e izvorul energiei vitale, care insufleteste totul si-l tine in viata. Toti oamenii sa-si deschida inimile acestor cuvinte si sa stie ca ele sunt vestite sufletului si trupului prin mine, Cel care sunt!".
"De aceea, omul dumnezeiesc prin suflet si pamantesc prin trup este o opera desavarsita si minunata a lui Dumnezeu, o picatura a luminii din el."
Rugaciuni de folos, recomandate de Hildegard van Bingen
"Rugaciunea mea de capetenie", spunea ea, "este urmatoarea: "Iisuse Hristoase, miluieste-ma!"". Repetati-o mereu, de mai multe ori pe zi. Rugati-va atat de des si de mult, cat va face bine.
Daca va ia prea mult timp, spuneti simplu doar: "Iisuse, Iisuse, Iisuse!". Strigati-i scurt numele si va va auzi.
Rugaciune la masa
Si urmatoarea rugaciune e de mare folos: inconjurati cu bratele farfuria, tacamurile si paharul de pe masa, coborati-va cu gandul in inima si eliberati energia care se afla acolo si care va curge prin mainile dvs. peste bucatele de pe masa. Apoi, rugati-va: "Ma rog pentru ajutor si vindecare. Binecuvanteaza, Iisuse, hrana din fata mea, astfel incat ea sa imi dea energia de care am nevoie si sa alunge din mine tot raul. Le sunt recunoscatoare tuturor plantelor si animalelor care s-au sacrificat ca sa ma hraneasca. Multumesc. Amin. Asa va fi!".
Daca va ia prea mult timp, spuneti simplu doar: "Iisuse, Iisuse, Iisuse!". Strigati-i scurt numele si va va auzi.
Rugaciune la masa
Si urmatoarea rugaciune e de mare folos: inconjurati cu bratele farfuria, tacamurile si paharul de pe masa, coborati-va cu gandul in inima si eliberati energia care se afla acolo si care va curge prin mainile dvs. peste bucatele de pe masa. Apoi, rugati-va: "Ma rog pentru ajutor si vindecare. Binecuvanteaza, Iisuse, hrana din fata mea, astfel incat ea sa imi dea energia de care am nevoie si sa alunge din mine tot raul. Le sunt recunoscatoare tuturor plantelor si animalelor care s-au sacrificat ca sa ma hraneasca. Multumesc. Amin. Asa va fi!".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu