vineri, 13 mai 2016

Cum îmi doresc să fie profesorul ideal?



Sunt de părere că nu orice om este capabil să poată îndeplini cerințele complexului act educativ, autenticul profesor trebuind sa aibă o „ bază solidă” , să fie mai întai de toate un bun pedagog, didactician, psiholog, să fie metodist și inventiv, celelate calități urmând să și le cultive în timp.
În opinia mea, profesorul ideal ar trebui să îndeplinească o serie de calităţi: răbdare, creativitate, ingeniozitate, sensibil, cu elevat gust estetic şi amabil.
În primul rând, pentru ca un profesor sa se poată prezenta în faţa unei clase de elevi, este  necesară o pregătire de specialitate. Nu este permis ca atunci când se prezintă în faţa unor elevi sau studenţi să nu cunoască materia pe care o predă şi să se limiteze la cerințele manualului.
În al doilea rând, profesorul trebuie să fie creativ, să iasă din monotonie. Întotdeauna vizionarea unui videoclip ( sau a oricărei alte metode educaționale care iese din rutina zilnică) va avea un impact mai mare asupra elevilor, ajuntându-i totodată să rețină mai ușor informațile.
Răbdarea este o altă condiţie esenţială a unui profesor, deoarece  nu toţi elevii sunt capabili sa înțeleagă de prima dată.
„Profesorul trebuie să fie un ghid, care îndrumă eforturile receptive ale elevilor, un ghid competent, inteligent, imaginativ, sensibil, cu elevat gust estetic şi amabil, pentru ca prin întregul său comportament, să introducă în lecţie dimensiunea estetică, să sensibilizeze elevii şi astfel să creeze condiţiile necesare realizării comportamentelor unei educaţii implicite, singura validă sub aspect psiho-pedagogic şi didactic.”
Competenţa comunicativă este o altă trăsătură importantă a profesorului ideal. Un solid bagaj de cunoştinţe ar fi nefolositor dacă nu este capabil să se exprime clar sau să-şi expună opiniile şi gândurile.
Foarte importantă este și competenţa mimico-gestuală a profesorului  care vizează actoria şi în speţă pantomima, el trebuind să dispună de un registru larg şi variat de afişaje faciale şi de gesturi sugestive , oportun selectate şi prompt folosite, atunci când este cazul de o suplinire ori întărire a mesajelor verbale. O faţă imobilă, inexpresivă, asociată cu o gestică restrânsă, rutinieră şi mecanică crispează elevii.
Mai importantă decât competenţa mimico gestuală este competenţa lingvistică a profesorului. Competenţa lingvistică este un concept de maximă cuprindere, ea exprimând în fond, capacitatea persoanei de a recurge la limba pentru a se exprima.
Este de la sine înţeles că profesorii, indiferent de disciplina pe care o predau, trebuie să fie excelenţi mânuitori ai limbii în care comunică în clasă cu elevii, să dispună intr-un grad înalt de: abilitate verbală,  performanţă lingvistică, productivitate lingvistică.
            La urma urmei, nu este nevoie de toate aceste calități pentru a fi “un profesor ideal”. Unii dintre noi ne rezumăm doar la disciplina preferată, venind de la sine adorarea pentru profesorul respectiv și clasându-l ca fiind un  profesor ideal. În fond,  idealul este perceput de fiecare în sens unic. Dar, poate cel mai important lucru este ca profesor este să fi corect, indiferent de simpatiile pe care le ai. Trebuie să fie un om de cuvânt, un mentor, un model, nu o persoană care vine cu ură la ora și categoric nu profesor-vânător pentru care singurul scop este acela de a pedepsi elevii folosindu-se de puterea pixului și a catalogului. Profesorul ideal este acel profesor care te face să înțelegi o materie care până atunci o considerai o limbă străină, este profesorul iertător, profesorul răbdător care îți mai explică o dată și încă o dată, până ajungi să înțelegi, și astfel, acelui om i se va forma portretul, portretul unui profesor ideal.




ÎNAINTE DE A FI PROFESOR TREBUIE SA FII MAI ÎNTÂI OM, IAR DUPĂ CE AI TRECUT DE POARTA ȘCOLII TREBUIE SA-ȚI LAȘI TOATE PROBLEMELE AFARĂ , SĂ TE TRANSFORI ÎN PROFESORUL ADORAT DE ELEVI!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu