vineri, 13 mai 2016

ELEVUL IDEAL SI PROFESORUL BUN!

* Dascălii „de modă veche“ sînt prea puţin interesaţi de creativitatea elevilor, considerînd că cei cuminţi sînt şi cei mai buni * Calităţile necesare unui profesor bun sînt dragostea de meserie şi capacitatea de a se face înţeles *

Destul de multe cadre didactice din şcolile româneşti sînt închistate în proceduri învechite şi au încă mentalitatea vremurilor trecute. Un studiu realizat de Centrul Educaţia 2000, privind „Calitatea în educaţie şi semnificaţiile sale la nivelul şcolii“, arată că atitudinea dascălilor vizavi de elevi şi de actul de predare este aceea a unor „înţelepţi“ care transmit copiilor din învăţătura lor personală. Din răspunsurile date de dascăli, dar şi de părinţi şi elevi, reiese faptul că sînt destul de mulţi între aceştia, care nu ştiu cum se poate asigura calitatea în educaţie. Pe de altă parte, dascălii „de modă veche“ se arată prea puţin interesaţi de creativitatea elevilor, considerînd că cei cuminţi sînt şi cei mai buni.

Şcolile trebuie să asigure calitatea educaţiei?
În ceea ce priveşte asigurarea calităţii actului de predare, subiect care apare din ce în ce mai des în discursurile celor care conduc învăţămîntul românesc, profesorii cred că este o sarcină care cade exclusiv în grija şcolii. Iar o educaţie de calitate se realizează în primul rînd prin proceduri stricte, care odată stabilite nu mai trebuie schimbate, pentru că numai stabilitatea poate crea mediul de care şi ei, dar şi elevii au nevoie. Oarecum în necunoştinţă de cauză, atît elevii, cît şi dascălii şi părinţii cred că resursele materiale sînt cele care dau un învăţămînt de calitate. Cu cît şcoala posedă laboratoare dotate modern, cu echipamente de ultimă generaţie, cu atît orele care se ţin acolo sînt de o mai bună calitate. Ei nu iau însă în considerare că o educaţie de calitate se produce prin coroborarea mai multor factori, printre care şi competenţa profesională a cadrelor didactice şi atitudinea potrivită, adaptată la fiecare situaţie în parte.

„Elevul bun“
Profesorii au o părere destul de îngustă despre cum ar trebui să arate un elev bun şi ce ar trebui să facă el pentru a „cîştiga“ această titulatură. Dascălii intervievaţi în cadrul studiului apreciază că elevul bun trebuie să fie neapărat conformist şi constant în pregătire. Calitatatea pe care ei o apreciază cel mai mult la un elev model este disciplina. Dascălilor le plac „învăţăceii“ care se supun cerinţelor lor şi îndeplinesc toate sarcinile pe care aceştia le trasează. Mai mult chiar, mulţi profesori cred că dintre sarcinile adiacente celor şcolare, elevilor trebuie să le revină întreţinerea clasei şi activităţile extracurriculare pe care trebuie să le presteze singuri, acasă. Una dintre calităţile elevului model, prea puţin menţionate însă de profesorii intervievaţi este creativitatea. În timp ce un elev activ este, în viziunea dascălilor, acela care răspunde cu promptitudine la întrebările profesorului, nicidecum acela care vine şi cu propriile iniţiative.

„Profesorul bun“
Părinţii nu sînt nici ei departe de mentalitatea învechită a profesorilor. Cea mai mare parte dintre cei intervievaţi cred că un profesor bun este acela cu pregătire de specialitate şi pregătire pedagogică. Iar calităţile necesare unui profesor bun sînt dragostea de meserie şi capacitatea de a se face înţeles. Această calitate este apreciată şi de elevi care cred că profesorii cu experienţă transmit mai uşor cunoştinţe. Pe de altă parte însă, şi elevii, şi părinţii cred că profesorii insistă mai mult pe deprinderi, mai puţin pe capacitatea de înţelegere, acordînd mai puţină atenţie educaţiei elevului ca personalitate integrată. Deşi sînt lucruri pe care nu le aprobă în atitudinea profesorilor, în general nici elevii, nici părinţii nu se implică foarte mult în actul decizional la nivelul şcolilor. Majoritatea respondenţilor la interviul propus de Centrul Educaţia 2000+ cred că nu sînt atît de importanţi încît să se implice în treburile şcolii. Asta în timp ce acelaşi studiu sugerează că răspunsurie date de dascăli cu privire la modul în care se văd pe ei înşişi, sînt emoţionante, dar denotă narcisism.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu