,,Să complici ce este simplu este
banal; să redai simplu ce este complicat, grozav de simplu - asta este
creativitate. '' Charles Mingus
Harta conceptuală (organizatorul grafic) este o tehnică de reprezentare vizuală a
conceptelor și a legăturilor dintre ele. A apărut ca urmare a teoriilor cognitiviste
ale lui David Ausubel și, ulterior, a cercetărilor lui Joseph D. Novak, începând cu anii '70,
la Universitatea Cornell, S.U.A. Novak, prin hărţile conceptuale, acordă o importanţă majoră formării de
legături între concepte în procesul învăţării.
Conceperea hărţilor conceptuale se bazează pe
temeiul : „învăţarea temeinică a noilor
concepte depinde de conceptele deja existente în mintea elevului şi de
relaţiile care se stabilesc între acestea” (Teoria lui Ausubel). Esenţa
cunoaşterii constă în modul cum se
structurează cunoştinţele. Important este nu cât cunoşti, ci relaţiile care se
stabilesc între cunoştinţele asimilate.
Hărţile conceptuale (conceptual maps) sau hărţile
cognitive (cognitive maps) se definesc astfel ca fiind o imagine a modului de
gândire, simţire şi înţelegere ale elevului care le elaborează, la început
simplist, apoi tot mai complete, devenind o procedură de lucru la diferite
discipline, dar şi inter şi transdisciplinar.. Ele se pot utiliza atât în
predare- învăţare, cât şi în evaluare, la toate nivelurile şi toate
disciplinele. Aceste instrumente de evaluare presupun operaţii de analiză,
identificare a semnificaţiei conceptelor (prin procedura de ierarhizare),
comparaţii, clasificări şi raţionamente. Hărţile conceptuale sau
„formularele de argumentare” pun accentul pe relaţiile care se stabilesc între cunoştinţele
pe care le are elevul, pe modul în care fiecare elev îşi organizează
experienţa, ideile, dar şi modul de aplicare al acestora. Această metodă îi
face pe elevi să devină activi în propriul proces de învăţare, să asimileze
cunoştinţe, priceperi şi deprinderi având la bază cunoştinţe, priceperi şi
deprinderi deja existente.
În procesul de instruire constructivistă, hărţile
conceptuale sunt mai des folosite ca instrumente de instruire decât ca procedeu
de estimare. Conceptele sunt redate în spații delimitate (cercuri, dreptunghiuri
etc.), iar relaţiile dintre concepte sunt indicate prin linii/săgeți de legătură.
O hartă
conceptuală prezintă următoarele caracteristici:
¤
Este o
reprezentare grafică a componentelor unui proces sau concept, precum şi a relaţiilor
dintre ele .
¤ Informaţiile
dintr-o lecţie sau un text se organizează în jurul unor termeni-cheie, tema principală este plasată în centrul
organizatorului;
¤ Subtemele sunt plasate în jurul temei
principale, însoţite de caracteristici. Prezentarea
schematizată a cunoştinţelor ajută la o mai bună structurare a lor, precum şi
la o consolidare mult mai eficientă a acestora.
¤ O hartă conceptuală conţine cel puţin
10-15 subteme secundare, terţiare etc.
¤ Se
folosesc forme de ciorchine pentru reprezentare, căsuţe sau cercuri, într-o
modalitate ierarhizată.
¤ Săgeţile dintre
căsuţe sunt utilizate frecvent pentru a indica tipul de relaţie existentă între
componente (determinare, relaţionare etc.) .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu