De ce se
întâmplă aşa? De ce mintea pare atât de bine înzestrată să furnizeze
conţinuturi atât de bine adecvate realităţii în care ne mişcăm?
Într-o
lucrare recent apărută la noi, al cărei autor este matematicianul Mario
Livio, sunt prezentate câteva dintre întrebările acestea care vizează
legătura dintre mintea omenească, matematică şi realitatea
înconjurătoare. Autorul trece în revistă câteva posibile răspunsuri,
care aduc în discuţie, în mod sumar, câteva dintre variantele conturate
în dezbaterea filosofică actuală. Redăm, în cele ce urmează, câteva
dintre cele mai reprezentative.
Unii autori
susţin că universul însuşi este matematică (astrofizicianul Max
Tegmark). Mai mult decât atât, potrivit acestui autor, întreaga
realitate urmează să fie descrisă de o Theory of Everything. Autorul
crede că această mult discutată şi sperată descriere completă a
realităţii nu va conţine nimic din conceptele utilizate astăzi, concepte
născute din însuşi modul nostru de percepţie şi reprezentare a lumii,
câtă vreme realitatea din afara noastră e privită, de regulă, ca fiind
independentă de noi. Rezumând, cu expresiile lui Mario Livio, Tegmark am
spune că “realitatea noastră fizică este matematică”1.
Însă
plasarea realităţilor matematice pe acelaşi plan de valabilitate şi
consistenţă ca realitatea experimentabilă pune dificultăţi
epistemologice greu de rezolvat. Abordarea aceasta pare să omită
evidenţa potrivit căreia conceptele teoretice sunt, ab initio, diferite
de lucrurile sesizate prin experienţa directă, întrucât este vorba de
manifestarea deosebirii intrinsece de natură dintre realitate
(semnificată) şi logos (semnificant)2. Sunt invocate câteva explicaţii
privind posibila eficacitate a matematicii.
O primă
explicaţie, încercată de matematicianul Richard Hamming, afirmă că
eficacitatea matematicii provine din chiar lectura selectivă a
realităţii, lectură ce păstrează din planul fizic exact secţiunile care
se conformează unor structuri matematice prestabilite. Încât, potrivit
acestui prim răspuns, fenomenul pe care matematica pare să-l descrie cu
mare succes nu este decât rezultatul unei priviri selective a
realităţii, distorsionate de “ochelarii pe care îi purtăm”3. Ochelarii
aceştia reţin mai ales partea care îndeplineşte concordanţele cu
structurile matematice.
O altă
explicaţie, propusă de acelaşi autor, pune eficacitatea matematicii pe
seama unei neîntrerupte strădanii omeneşti de a ajusta instrumentarul
matematic, de a-l dezvolta tocmai în vederea unei tot mai eficiente
descrieri a fenomenelor fizice, un fel de “evoluţie şi selecţie naturală
a ideilor matematicii”4. În fine, Hamming mai încearcă două explicaţii,
pentru această potrivire extraordinară între matematică şi realitate.
Pe de o parte, ar putea ca toată eficacitatea să fie o iluzie, dat fiind
faptul că există numeroase alte aspecte ale realităţii, unde matematica
îşi dovedeşte ineficacitatea5. Pe de altă parte, Hamming introduce ca
posibilă explicaţie în această eficacitate a matematicii un anumit
mecanism evolutiv, care pleacă din planul experienţei directe a
realităţii. Întreaga matematică şi concordanţa ei cu lumea
înconjurătoare ar fi, în acest ultim caz, rezultatul unor dezvoltări ale
permiselor logicii umane, dezvoltări impuse şi acumulate treptat de om,
direct din experienţa realităţii. În acest fel, matematica ar
corespunde realităţii, tocmai pentru că ea se întemeiază pe o logică
desprinsă din experienţa directă a lumii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu