Acum
2500 de ani, Pitagora s-a servit de un instrument numit monocord (o singura coarda
vibranta), care este analog cu sonometrul utilizat astazi pentru studiul vibratiilor
coardelor. Utilizând acest monocord, Pitagora si-a dat seama, cel dintâi, ca sunetul muzical
(sau cel vorbit) este rezultatul vibratiilor regulate ale corpurilor elastice.
De asemenea,
Pitagora a constat ca atunci când vibreaza împreuna doua coarde, dintre care una este de
doua ori mai lunga decât cealalta, se aud doua sunete, coarda mai scurta dând sunetul cel
mai înalt. Sunetul cel mai înalt produs de coarda scurta este în octava fata de sunetul
cel mai jos produs de coarda dubla.
Adica
rapoartele lungimilor si ale frecventelor sunt inverse unul altuia. Evaluarea
simpla si precisa în rapoarte de numere întregi ale celor trei intervale
considerate consonante perfecte,
octava, cvinta si cvarta, perfecte, a constituit baza sistemului muzical.
Precizându-se
aceste trei intervale de baza de catre Pitagora si discipolii sai, s-a putut
fixa ulterior gama
(scara) diatonica greaca (scara lui Pitagora), ale carei sunete (note) au fost numite ulterior
do, re, mi, fa, sol, la ,si, do. Englezii, olandezii, germanii si ungurii desemneaza cele
8 suntele ale octavei prin litere:
Sunetele
do re mi fa sol la si do Notatiile
prin litere C D E F G A H C
Prin urmare,
Pitagora si discipolii sai si-au dat seama ca în succesiunea sunetelor (notelor)
muzicale intervin rapoarte constante din numere întregi ca 1,2,3,4. Logaritmii sunt descoperiti de Neper, putin
dupa anul 1600 e.n., astfel încât în scoala lui
Pitagora (sec. VI – V î.e.n.) nu s-a stiut de legatura logaritmica dintre
diferitele
intervale. Mai târziu, s-a vazut ca daca vom considera lungimea sonometrului
care produce pe do egala cu unitatea, lungimile pentru celelalte note sunt mai
mici decât 1, dar totdeauna exprimate
prin numere rationale ca rapoarte de numere întregi. Si anume, s-a gasit ca
pentru scara muzicala a lui Pitagora, avem urmatoarea corespondenta: Sunetele Do1 Re1
Mi1 Fa1 Sol1 La1 Si1 Do2
Scara
muzicala a lui Pitagora este convenabila pentru scrierea melodica a unei lucrari
muzicale, dar nu-i satisfacatoare pentru scrierea armonica; de aceea, ea nu a fost folosita
decât pâna la sfârsitul evului mediu, mai ales de catre compozitorii cântecelor
bisericesti. Aparând necesitatea polifoniei si dezvoltându-se scrierea armonica s-a gasit ca
daca în scara lui Pitagora, intervalele de la do la mi, fa la la si sol la si
se vor
restrânge, se va
obtine o intonatie mult mai placuta, mult mai satisfacatoare. În acest fel, toate tertele
majore fa –la –do, sol- si – re, do – mi –sol devin terte majore perfecte în raportul 4 : 5 :
6.
Noua
scara, dându-se seria sunetelor armonice, a fost numita, de aceea, scara (gama) majora cu
intonatie justa sau scara muzicala naturala.
Cei
vechi aveau un instrument muzical mult folosit în reprezentatiile muzicale : lira cu 8 coarde
vibrante. La aceasta lira s-au determinat raportele dintre doua sunete muzicale, precum
tonul, semitonul, cvarta, cvinta, octava. Un interval muzical, distanta dintre doua
sunete sau doua note muzicale, poate fi reprezentat aritmetic prin câtul dintre frecventa
sunetului muzical mai acut si frecventa sunetului muzical mai grav. Aceasta înseamna,
experimentându-se în alt mod matematic, ca logaritmul unui interval oarecare
este egal cu
logaritmul frecventei notei mai înalte minus logaritmul frecventei notei mai joase. Dar un
logaritm poate fi exprimat si ca o suma de logaritmi ai intervalelor componente (ceea
ce înseamna, în acest caz, ca intervalul poate fi determinat aritmetic ca un produs de
numere).
Tonul
este intervalul muzical dintre doua note consecutive ale gamei diatonice grecesti ( afara
de intervalul dintre mi si fa sau cel dintre si si do). Semitonul este intervalul de o
jumatate de ton, ca de exemplu, între mi si fa sau si si do.
Prima este
intervalul dat de aceeasi nota repetata, de exemplu do1 – do1, distanta zero data de
aceeasi treapta; secunda este distanta dintre doua sunete alaturate, de exemplu, do –re,
mi –fa etc.; terta este intervalul dintre trei trepte consecutive, de exemplu, do –
mi, sol – si etc.; cvarta consta din patru trepte, deci intervalul dintre sunetele 1 si 4
(de exemplu do – fa); cvinta consta din cinci trepte, deci intervalul dintre
sunetele 1 si 5
(de exemplu, do – sol), si asa mai departe; octava este intervalul dintre prima si ultima
nota cu acelasi nume dintr-o gama (de exemplu, do- do1).
Ce legatura exista intre logaritmi si muzica?
- logaritmul
cvartei perfecte este egal cu logaritmul octavei minus logaritmul cvintei
perfecte.
- logaritmul
sextei majore marite este egal cu suma logaritmului cvartei perfecte si cel al tertei
majore
- Sexta mica
(minora) este egala, logaritmic, cu suma unei cvarte perfecte si a unei terte
minore micsorate
- Septima mica (
minora) este egala, logaritmic, cu suma a doua cvarte perfecte.
Logartmii
pot fi folositi spre a preciza intervalele muzicale, pentru
ca, spre a gasi logartmul unui interval muzical dat, nu avem altceva de facut decât de
adunat sau de scazut logaritmii altor intervale.
În
armonie, când este vorba de dublarea sau de suprimarea sunetelor în acorduri , rasturnari de
acorduri, de întârzieri sau suspensii, anticipatii, broderii, apogiaturi,
cadente, acorduri de
septima dominanta sau de nona majora, alteratii coborâtoare, acorduri de undecima,
modulatii, imitatii, progresii armonice etc., toate acestea nu se fac oricum,
ci dupa anumite
reguli bine stabilite si precis respectate de compozitori; dar regulile acestea înseamna calcul
matematic. Si tot astfel fuga în muzica, adica lucrarea polifonica în care
are loc
repetarea imitativa a unuia sau doua subiecte dupa un anumit plan
tonal-armonic, atât de
întâlnita la Bach si Handel, nu se întocmeste oricum, ci tot dupa reguli matematice, pe
care compozitorii trebuie sa le stapâneasca aproape intuitiv.
Numai
matematica singura însa nu este capabila sa explice totul în muzica. Nu se va ajunge
niciodata sa se scrie muzica cu ajutorul simbolismului matematic ca, de exemplu, muzica
în ecuatii. Dar muzica poate fi tratata prin mijlocirea matematicii, aceasta dându-i
un fundament solid de mare profunzime. În sprijinul acestei idei, calculatoarele
pot fi folosite la mecanizarea orchestratiilor compozitiilor muzicale. În
scrierea programelor, intervin legile armoniei
Foarte interesant materialul! Multumesc, m-a ajutat. Si eu cred ca ”unde matematica nu e, nimic nu e!”!
RăspundețiȘtergereA. Muntean