E
semnificativ însă că, în urma tuturor acestor explicaţii, autorul,
invocat de Mario Livio, îşi recunoaşte limitele: “toate explicaţiile pe
care le-am dat, luate împreună, pur şi simplu nu sunt de-ajuns pentru a
explica ceea ce mi-am propus” (anume imprevizibila eficacitate a
matematicii)6!
În acelaşi
timp, nici cealaltă extremă, care se iveşte odată cu respingerea
caracterului real al conceptelor matematice, nu pare mulţumitoare. Ea,
la fel ca şi explicaţiile pomenite până acum, nu pare să explice
satisfăcător un anumit caracter obiectiv al datelor şi rezultatelor
matematicii. În chestiunea aceasta, găsim în lucrarea lui Mario Livio
situaţii care ar putea constitui dovezi că o anumită realitate a
matematicii nu poate fi complet refuzată şi că legătura ei cu realitatea
fizică rămâne încă insuficient lămurită. Stau aici, ca argumente,
“multe descoperiri matematice (…) şi chiar unele invenţii importante (de
exemplu, calculul infinitezimal) care au fost făcute simultan de
diferiţi oameni care lucrau independent”7. Dacă nu există o realitate
matematică, şi ea este doar un joc al minţii, cum au ajuns cercetătorii,
pe căi diferite, fără să ştie unii de alţii, la aceleaşi rezultate sau
construcţii teoretice?
De asemenea,
dacă suntem tentaţi să răpim matematicii legătura ei profundă cu
realitatea fizică şi să o caracterizăm drept exerciţiu al minţii
omeneşti, rămân în afară, fără nici o explicaţie, situaţiile în care ea a
dovedit o eficacitate extinsă, chiar mai cuprinzătoare decât fenomenele
pentru care a fost construită. Este vorba aici despre situaţiile în
care s-a dovedit o anumită “eficacitate “pasivă” a matematicii”,
situaţiile în care “conceptele matematice şi-au găsit aplicaţii la mult
timp după ce au fost inventate”8, sau în chestiuni care nu aveau nici o
legătură cu aplicabilitatea lor iniţială9. Situaţii ca acestea îl fac pe
Mario Livio să se întrebe: “Cum e posibil ca fizicienii să descopere
mereu instrumente matematice nu doar pentru a explica rezultate
experimentale şi observaţiile existente, dar şi pentru a conduce la o
înţelegere absolut nouă şi la noi predicţii?”10.
Matematica şi abisul fiinţei omeneşti
Alte câteva
răspunsuri din cele oferite de Mario Livio, spre care înclinăm mai mult,
se apropie semnificativ de câmpul consideraţiilor fenomenologice. Ele
iau în seamă înseşi structurile perceptive ale omului, pe baza cărora e
receptată realitatea şi în baza cărora e construită reţeaua de
reprezentări privind fenomenele realităţii. De exemplu, în familia
acestor abordări se situează şi unii intuiţionişti, pentru care
“intuiţia numerelor este adânc înrădăcinată în creierul omenesc, încât
se poate spune că numărul face parte dintre “obiectele naturale ale
gândirii”; numerele ar fi categorii înnăscute, pe baza cărora percepem
lumea”11.
Chestiunea
aceasta pare întrucâtva susţinută şi de psihologie. Unele cercetări au
avut în atenţie modul cum persoane din unele grupuri izolate de indigeni
din Amazonia receptează conţinuturile proprii geometriei. Cercetătorii
au constatat o anumită intuiţie a geometriei în absenţa educaţiei
şcolare12, dovedind o “înţelegere spontană a conceptelor şi
reprezentărilor geometrice”, ceea ce i-a făcut să afirme că “nucleul
cunoaşterii geometrice (…) e o componentă universală a minţii umane”13.
În linia
aceasta, unii autori fac afirmaţii chiar mai îndrăzneţe, potrivit cărora
anumite structuri şi arii cerebrale par să fie răspunzătoare de această
predilecţie a creierului omenesc pentru matematică, încât matematica
ajunge să fie considerată ca fiind “o parte naturală a fiinţei umane”14.
În fine, unele indicaţii neurologice arată că girul unghiular din
emisfera stângă pare să îndeplinească un rol important în activitatea
minţii în folosirea numerelor şi a calculului matematic15.
În acelaşi
timp, alte intenţii văd matematica intim legată de funcţionalitatea
minţii omeneşti, prin relaţia dintre matematică şi limbaj, cu referire
la o anumită gramatică universală care ar putea constitui un fel de fond
comun tuturor limbilor, care să asigure o dezvoltare a conceptelor şi
raţionamentelor matematice. Dincolo de coloratura particulară a
lexicului şi a vocabularului unei limbi, şi de particularităţile de
folosinţă ale limbajului, valabile în cazul fiecărei persoane în parte,
structurile gramatică ar putea deriva dintr-o gramatică universală care
ar sta şi la baza judecăţilor de ordin logic.
Logosul divin, raţionalitatea lumii şi raţiunea omenească
În orice
caz, este semnificativ faptul că, încercând să lămurească natura
matematicii, cercetările au ajuns în apropierea consideraţiilor
privitoare la constituţia fiinţei omeneşti, şi la felul nostru de a
recepta lumea, luând în discuţie particularităţile aparatului perceptiv
al omului. “Oamenii, scrie Mario Livio, detectează şi percep cu mare
uşurinţă unghiurile, liniile drepte şi curbele line. (…) Aceste
capacităţi perceptive au influenţat pesemne felul în care cunoaştem şi
au condus la o matematică bazată pe obiecte discrete (aritmetica) şi pe
figuri geometrice (geometria euclidiană)”16.
Ei bine, din
perspectiva abordărilor fenomenologice care au în atenţie omul, care
construieşte întreg edificiul cunoaşterii, consideraţii de acest fel
sunt apropiate şi adecvate. Până la urmă, e imposibil să vorbim despre
natura matematicii dacă nu aducem în discuţie natura cunoaşterii şi
felul omului de a participa, cu trupul şi cu mintea lui, la cunoaşterea
şi reprezentarea realităţii.
Perspectiva
teologică cuprinde simbolic toate aceste situaţii, întâlnirea
miraculoasă dintre om şi lume, afirmând că lumea a fost făcută de
Dumnezeu prin Fiul Său, prin Cuvântul, adică prin Logos: Toate prin El
s-au făcut; şi fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut (Ioan 1, 3).
“Pentru că întru El au fost făcute toate, cele din ceruri şi cele de pe
pământ, cele văzute şi cele nevăzute, fie tronuri, fie domnii, fie
începătorii, fie stăpânii. Toate s-au făcut prin El şi pentru El”
(Coloseni 1, 16). În acelaşi timp, omul – fiinţă ce poartă în ea chipul
lui Dumnezeu, e înzestrat cu raţiune, fiind chemat şi capabil să
cunoască lumea. Încât lumea se dezvăluie a fi darul lui Dumnezeu pentru
om, pentru urcuşul lui spiritual. De aceea, toate îşi primesc răspunsul
deplin într-o perspectivă spirituală, care se leagă de om, întrucât, cum
scrie fizicianul Alexei Nesteruk, “universalitatea legilor matematice e
strâns conectată la inteligibilitatea Universului”, iar “aceasta din
urmă este atinsă, articulată doar de fiinţele umane”17.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu