Limbajul
este partea cea mai vizibilă a matematicii, partea care o trădează, stârnind
admiraţia unora şi repulsia altora. Rareori se întâmplă ca matematica să fie
privită cu indiferenţă; atitudinea neutră faţă de ea este mult mai puţin
frecventă decât atitudinea extremă, într-un sens sau altul. Datele de care
dispunem arată că detractorii sunt incomparabil mai mulţi decât admiratorii.
Anchetele sociologice, semnalele din mass media,
declaraţiile elevilor şi profesorilor confirmă antipatia celor mai mulţi pentru
formule matematice, pentru ecuaţii, pentru calcule. Uşurinţa de a recunoaşte
jargonul matematicii contrastează cu dificultatea de a defini matematica,
dificultate cu nimic inferioară celeia privind definirea poeziei sau a
filozofiei. Putem însă identifica diferite ipostaze, diferite aspecte ale
matematicii:
a) Domeniu de cunoaştere şi cercetare;
b) Fenomen de cultură;
c) Ştiinţă;
d) Artă;
e) Unealtă utilă în anumite situaţii;
f ) Limbaj;
g) Mod de gândire;
h) Catalizator al unor transferuri de idei, metode
şi rezultate;
i) Disciplină predată în şcoli şi universităţi;
j) Fenomen social;
k) Joc;
m) Modă;
n) Mijloc de intimidare şi chiar de terorizare;
o) Formă de snobism;
p) Posibilă formă de patologie;
q) Mod de a înţelege lumea;
r) Mod de viaţă;
s) Mod de a înţelege propria noastră minte;
t) Parte a vieţii noastre spirituale;
u) Filozofie.
Ordinea
nu este după importanţă. Lista este deschisă.
Fiecare
dintre aspectele de mai sus comportă o întreagă discuţie. Îngrijorător este
faptul că aspectul i, al matematicii ca disciplină de învăţământ, este aproape
în întregime confiscat, la nivel şcolar, de aspectul e, care vizează partea
instrumentală a matematicii, iar la nivel universitar apar, în plus, aspectele
a (cunoaştere şi cercetare), c (ştiinţă) şi f (limbaj). Dar chiar şi acestea
sunt de obicei considerabil sărăcite; de exemplu, rareori se întâmplă ca
predarea matematicii să dezvăluie întreaga bogăţie a aspectelor de limbaj, aşa
cum apar ele în multiplicitatea de componente şi de funcţii pe care le-am
discutat anterior, în interacţiunea componentei naturale cu cea artificială, a
secvenţialului cu polidimensionalul, a discretului cu continuul. Desigur, în
măsura în care participanţii la procesul didactic sunt de o calitate
superioară, pot apărea şi celelalte aspecte. Fapt este că manualele standard
după care matematica este predată şi învăţată şi, mai ales, criteriile după
care asimilarea ei este evaluată o transformă într-o palidă imagine a ceea ce
este ea în realitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu