Trecerea
de la studenţie la predare şi cercetare a însemnat, în bună măsură, trecerea de
la matematica din cursuri şi manuale la aceea din monografii, tratate şi, mai
ales, reviste de specialitate. Matematica vie, aceea care te introduce în
laboratorul de lucru al matematicianului, este numai aceea din reviste (cele de
cercetare, nu de popularizare). În revistele de dată recentă, găseşti
rezultatul celor mai proaspete frământări şi căutări ale cercetătorilor. Îmi
aduc aminte emoţia cu care intram, în anii ’50 şi ’60 ai secolului trecut, în
Biblioteca de Matematică a Universităţii din Bucureşti sau în aceea a
Institutului de Matematică al Academiei, având mereu ca primă întrebare: Ce
noutăţi aţi mai primit? Dar şi plăcerea de a te cufunda în lectura celor care, într-un
trecut mai mult sau mai puţin îndepărtat, au fost chinuiţi de întrebări şi
curiozităţi asemănătoare celor de azi, ale tale, nu este de subapreciat.
Păstrez şi acum zeci de caiete în care copiam fragmente din articole care mă
interesau; era o vreme în care, nu numai că nu exista încă internetul, dar nici
xeroxul nu apăruse iar procedee mai rudimentare de copiat erau şi ele un lux.
Aşa mi s-a cristalizat caracterul de ştafetă al cercetării. Porneşti de la
probleme, idei şi rezultate ale altora, încerci să faci un pas mai departe şi,
dacă reuşeşti sau numai crezi că ai reuşit, încerci să transmiţi altora mesajul
tău. Aştepţi cu înfrigurare reacţia lor, pentru a testa în acest fel coerenţa,
corectitudinea şi interesul mesajului respectiv şi pentru a vedea în ce fel
este, la rândul său, dus mai departe. Aşa cum un părinte este interesat să vadă
cum evoluează propria-i odraslă, ca autor al unei lucrări doreşti să urmăreşti
ecoul ei. Nu cumva tocmai în aceste reacţii ale altora se află o sursă
preţioasă pentru preocupările tale ulterioare? Nu cumva tocmai în acest dialog
generalizat se află esenţa activităţii de cercetare, a creaţiei, în general?
Bănuind că răspunsul corect la aceste întrebări este cel afirmativ, m-a
preocupat, de la primii paşi în cercetare, impactul activităţii mele. În măsura
în care l-am putut urmări (într-o vreme în care comunicarea cu lumea era
dificilă), l-am înregistrat cu grijă iar cele peste o sută de caiete care s-au
acumulat în această privinţă fac parte organică din biografia mea intelectuală.
Acum, internetul facilitează considerabil urmărirea acestui aspect. Biografia
noastră în domeniul creaţiei culturale a devenit în mare măsură publică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu