ARGUMENT Interdisciplinaritatea apare ca necesitate a depasirii granitelor artificiale intre diferite domenii. Argumentul care pledeaza pentru interdisciplinaritate consta in aceea ca ofera o imagine integrata a lucrurilor care sunt, de regula, analizate separat.
Prin interdisiciplinaritate se creează:
·
Acoperirea rupturilor dintre discipline,
eliminarea izolarii şi lipsei corelaţiilor intre continuturile diverselor
discipline.
·
Construirea, prin educatie, a unor
structuri mentale dinamice, flexibile si responsive, capabile sa sprijine
deciziile cele mai potrivite.
·
Rezolvarea de probleme, care poate fi
considerata cea mai importanta forta motrice a integrarii, datorita relevantei
sale practice. Problemele cu care ne confruntam in viata profesionala, sociala
sau personala impun judecati si decizii care nu sunt, de regula, limitate in
jaloanele disciplinare. Aceste probleme au un caracter integrat, iar rezolvarea
lor impune corelatii rapide si semnificative.
Avantajele invatarii la nivel interdisciplinar:
·
Incurajarea colaborarii directe si a
schimbului intre specialisti care provin din discipline diferite, contribuind
la constituirea unui caracter deschis al cercetarii, al practicilor sociale si
al curriculumului scolar
·
Centrarea procesului de instruire pe
invatare, pe elev, dezvoltarea pedagogiilor active , participative de lucru la
clasa, lucrul pe centre de interes, invatarea tematica sau conceptuala,
invatarea pe baza de proiecte sau de probleme, invatarea prin cooperare.
·
Crearea unor structuri mentale si
actional - comportamentale flexibile si integrate, cu potential de transfer si
adaptare.
·
Invatare durabila si cu sens, prin
interactiuni permanente intre discipline, prin relevanta explicita a
competentelor formate in raport cu nevoile personale, sociale si profesionale.
Decentrarea teoriei si
practicii pedagogice de pe ideea de disciplina si a decompartimentarii
achizitiilor invatarii in favoarea interactiunilor si corelatiilor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu