luni, 25 ianuarie 2010

GÂNDIREA CRITICĂ ŞI MODERNIZAREA METODOLOGIEI DIDACTICE

1. Modernizarea metodologiei didactice

Modernizarea învăţământului vizează toate componentele sale. În viziunea abordării sistemice, modernizarea se referă nu numai la diverse aspecte sau laturi ale învăţământului, ci şi la relaţiile dintre ele.
Referitor la aspectul tehnologiei şi strategiilor didactice se disting două tendinţe convergente: transformarea celui care învaţă în subiect activ al propriei deveniri şi apropierea cunoaşterii didactice de cea ştiinţifică. Modernizarea acestui segment al procesului didactic constă în crearea unui cadru adecvat care să declanşeze celui format componente precum: imaginaţia creatoare, gândirea, inteligenta, atitudinile, nivelul de aspiraţie, motivele intrinseci, trăsături caracteriale etc. Pentru aceasta gândirea critică, prin metodele sale, vine în sprijinul derulării unei astfel de activităţi.
Gândirea critică se învaţă prin practicare şi conştientizare şi reprezintă o capacitate ce trebuie încurajată şi dezvoltată într-un mediu de învăţare adecvat în urma căruia, prin experienţă proprie sub îndrumarea cadrelor didactice elevul dobândeşte anumite capacităţi şi abilităţi. Învăţarea gândirii critice este eficientă dacă sunt respectate anumite condiţii:
crearea unor situaţii de învăţare şi alocarea timpului necesar
încurajarea elevilor să gândească independent, să speculeze, să reflecteze
acceptarea diversităţii de opinii şi idei
implicarea activă prin confruntare de idei, cooperare şi colaborare pentru găsirea soluţiilor adecvate
convingerea elevilor că nu vor fi ridiculizaţi pentru opiniile exprimate
încrederea în capacitatea fiecăruia de a gândi în mod critic
aprecierea pozitivă a gândirii critice.
Eficienţa învăţării este dată de capacitatea individului de a rezolva situaţii diverse, de a face faţă oricăror solicitări, de valoarea şi utilitatea cunoştinţelor şi abilităţilor posedate la un moment dat şi ea se produce dacă:
- se oferă elevilor oportunităţi ocazionarea
- există motive pentru a învăţa provocarea
- se stabilesc scopuri şi obiective direcţionarea
- există resursele necesare sprijinirea
- conduce la achiziţii valoroase şi utile valorificarea

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu