1. Integrarea intradisciplinară
vizează organizarea şi predarea unor conţinuturi interdependente aparţinând
aceluiaşi domeniu de studiu, în vederea rezolvării unei probleme, studierii
unei teme sau dezvoltării unor abilităţi. Această modalitate de abordare a
conţinuturilor oferă agenţilor educaţionali parcurgerea rapidă a unui volum de
cunoştinţe însă dintr-o singură
direcţie.
2. Integrarea multidisciplinară
presupune juxtapunerea unor conţinuturi diverse, uneori fără relaţii aparente
între ele. Această abordare propune predarea conţinuturilor care aparţin unei discipline
şcolare prin modalităţi specifice ale fiecărui domeniu uzând de argumentaţiile
altor discipline.
3. Integrarea pluridisciplinară
(prefixul pluri înseamnă „mai mulţi”,
„mai multe”) se referă la studierea unui conţinut (proces, fenomen) dintr-o disciplină
prin intermediul mai multor discipline deodată sau mai bine zis, tratarea unui
conţinut din perspectiva mai multor discipline. De exemplu, formarea limbii
române poate fi studiată din perspectiva istoriei limbii române, dar şi din
perspectivă lingvistică, literară, geografică. Astfel, procesul de formare a
limbii române va reieşi mult mai îmbogăţit în urma prezentării acestuia în
cadrul mai multor discipline. Cercetarea pluridisciplinară aduce un plus de
informaţie disciplinei în cauză (istoria limbii române, în exemplul de mai
sus), dar acest „plus de informaţie” favorizează exclusiv disciplina
respectivă. Cu alte cuvinte, demersul pluridisciplinar se revarsă peste
limitele disciplinelor dar finalitatea sa rămâne înscrisă în cadrul cercetării
disciplinare.
4. Integrarea interdisciplinară
(prefixul inter înseamnă „între”)
reprezintă o formă de cooperare între discipline diferite privind un anumit
proces, fenomen a cărui complexitate poate fi explicată, demonstrată, rezolvată
numai prin acţiunea convergentă a mai multor puncte de vedere.
Interdisciplinaritatea presupune abordarea conţinuturilor complexe având ca scop formarea unei
imagini unitare asupra unei anumite problematici. Ea vizează relaţiile, în
special de metodologie care se stabilesc între discipline diferite, sau mai
bine zis transferul metodelor dintr-o disciplină într-alta. De exemplu,
cooperarea dintre medicină, fizică nucleară şi chimie a condus la apariţia unor
tratamente aplicate persoanelor bolnave de cancer cum sunt radioterapia şi chimioterapia.
Deşi interdisciplinaritatea este un principiu care derivă din cercetarea
ştiinţifică, putem identifica unele modalităţi de implementare a acesteia şi la
nivelul curriculum-ului şcolar. Acestea se pot realiza atât la nivelul
macroeducaţional (cel al proiectării şi elaborării curriculum-ului: planuri,
programe, manuale şcolare), cât şi la nivelul microeducaţional (cel al
activităţilor de predare-învăţare-evaluare, desfăşurate într-un cadru formal
sau nonformal).
Un conţinut şcolar proiectat, elaborat şi utilizat în manieră
interdisciplinară corespunde mult mai bine realităţii prezentate, conducând la
o înţelegere cât mai bună şi unitară din partea elevilor.
Ca şi pluridisciplinaritatea, interdisciplinaritatea depăşeşte limitele
disciplinei însă finalitatea sa rămâne înscrisă în cercetarea
interdisciplinară.
6. Integrarea transdisciplinară (prefixul
trans înseamnă „dincolo”, „peste”)
presupune o
întrepătrundere a
mai multor discipline, care poate genera apariţia unor noi domenii de
cunoaştere.
Vizează ceea ce se află în
acelaşi timp înăuntrul diverselor discipline, între discipline, şi dincolo de
orice disciplină. Transdisciplinaritatea presupune studierea, explorarea
proceselor şi fenomenelor complexe, astfel încât prin coordonarea cercetărilor
şi coroborarea rezultatelor acestora sa se ajungă la constituirea unor
discipline noi. Finalitatea ei este înţelegerea lumii prezente, unul din
imperativele sale fiind unitatea cunoaşterii. De exemplu, problemele legate de
educaţia pentru schimbare şi dezvoltare pot fi abordate de o echipă formată din
profesori de filosofie, psihologie, sociologie, pedagogie, economie, geografie,
biologie etc., în cadrul unor lecţii de sinteză, seminarii, conferinţe,
dezbateri. Transdisciplinaritatea conduce la intensificarea relaţiilor dintre
discipline şi la descoperirea unor noi orizonturi ale cunoaşterii.
Cercetarea transdisciplinară este radical distinctă de cercetarea
disciplinară, între acestea fiind o relaţie de complementaritate. Dacă
transdisciplinaritatea este atât de frecvent confundată cu
interdisciplinaritatea şi pluridisciplinaritatea (cum de altfel şi
interdisciplinaritatea este deseori confundată cu pluridisciplinaritatea),
aceasta se explică în cea mai mare parte prin faptul că toate trei depăşesc
limitele disciplinelor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu