Problema
interdisciplinarităţii, ca:
·
nou obiect de cercetare pentru o noua disciplina
·
alianţa conjuncturală intre discipline diferite în vederea soluţionării
unei probleme ce se impune, conjunctural, la un moment dat
·
dialog interdisciplinar
·
intervenţie critica de pe poziţiile unei discipline la poziţiile altei
discipline în chestiuni de interes comun este şi reala şi actuala. Pe scurt
deci, existenta interdisciplinarităţii, atât a unor domenii «interdisciplinare»
autonome cat şi a cercetărilor interdisciplinare ce se concentrează
conjunctural asupra unei probleme comune, este o realitate ce nu poate fi
contestata. Ceea ce insa poate fi pus în discuţie şi chiar trebuie supus unei
analize critice se refera la riscurile pe care, inevitabil, o colaborare
interdisciplinară le are.
În acest sens, consideraţiile articolului de fata
sunt, în forma lor de explicitare, generale. Astfel, ele formulează şi
sugerează, la modul general, anumite direcţii critice în problematica
interdisciplinarităţii. Trimiterile la care fac referire, sunt insa precise şi
aceste referinţe, prin conţinutul lor şi prin imaginea de ansamblu pe care o
lasă, ne pare ca susţin aceste consideraţii, cel puţin în intenţia lor
critic-analitica. Trebuie totuşi precizat ca poziţia autorilor fata de `astfel'
de chestiuni poate sa fie neexplicitată, neutra sau, în anumite situaţii, chiar
contrara. În orice caz, majoritatea textelor de referinţă nu au ca obiect
propriu-zis interdisciplinaritatea ci sunt orientate pe tematici specializate
(ştiinţifice sau filosofice).
Vom conveni să formulăm, la
nivel de premise sau condiţii necesare, trei «posibilităţi»,
trei «condiţii de posibilitate» pentru însăşi posibilitatea
interdisciplinarităţii. Raportarea va fi critica în sensul semnalării, de
principiu, a dificultăţilor şi riscurilor implicate de asumarea în mod tacit,
neproblematic (necritic) a respectivelor presupoziţii, ca fiind de la început
condiţii de posibilitate îndeplinite.
Posibilitatea transferului
metodologic:
Descartes a iniţiat metoda
universala de a ne conduce bine raţiunea. Deşi nu de la început, matematica
avea sa joace un rol important în gândirea ştiinţifică şi metafizica
carteziana.
« Îmi plăcea
mai ales matematica pentru certitudinea şi evidenta raţionamentelor ei, dar nu
remarcasem încă adevărata lor întrebuinţare şi crezând ca nu serveau decât
artelor mecanice mă miram ca pe aceste fundamente atât de ferme şi solide nu
s-a construit nimic mai deosebit. »
Sa remarcam punerea în
relaţie a matematicii cu mecanica. Descartes este primul care
,,interelaţionează'' doua discipline matematice considerate independente,
autonome pana atunci: geometria şi algebra, «interdisciplinaritate» care va
genera o noua disciplina matematica: geometria analitica.
Spinoza a făcut cea mai
remarcabila încercare de a întemeia metafizic valorile, bazata pana în cele mai
mici detalii pe deducţia geometrica (modelul sau fiind, desigur, geometria
euclidiana).
Leibniz: sistemul sau
metafizic monadologic şi creaţia sa matematica originala în domeniul calculului
infinitezimal, merita o cercetare amănunţită în privinţa semnalării
posibilităţii existentei unor raporturi reciproce reale. în ce priveşte fizica
şi biologia, sa remarcam ca la naşterea lui Leibniz (1646) microscoapele aveau
o `istorie' de trei decenii în cercetarea microcosmosului. Leibniz face
referiri exprese la legătura strânsa a unor pasaje din Monadologie şi
rezultatele unor cercetători contemporani ai biologiei microscopice cum sunt
medicul şi zoologul J. Swamerdam, anatomistul M. Malpighi, naturalistul Antony
von LeeuwenhoeK.
Kant, în principala sa
activitate de cercetare filosofică, a căutat `dezlegarea' unei întrebări care i
se impunea ca fundamentala: «Cum este metafizica posibila ca ştiinţa ?».
Ştiinţele de referinţă fiind
matematica (aritmetica şi geometria euclidiana) şi fizica (galileo-newtoniana).
în vremea lui Kant, legătura strânsa dintre fizica şi matematica era deja
consacrata din punct de vedere ştiinţific.
Un excelent exemplu pentru
ceea ce reprezintă o confruntare interdisciplinară critica, este oferit de
dezbaterea organizata la Centrul Royaumont pentru o ştiinţa a omului, în 1975,
privind cele doua poziţii majore exprimate de cercetările iniţiate de J. Piaget
şi N. Chomski.
Vom menţiona doar domeniile
de specializare ale participanţilor la dialog: antropologie, biologie fizico-chimica, biologie-moleculara, comunicaţii
celulare, etnologie, etologie, filosofie, genetica celulara, inteligenta
artificiala, lingvistica, logica, matematica, medicina, neurobiologie,
psihologie, psiho-lingvistica, sociologie, sociologie comparata, ştiinţe ale
educaţiei. sa remarcam ca, majoritatea specialiştilor participanţi la
dialog s-au retras după aceasta în interiorul graniţelor disciplinelor lor.
Sa luam următorul exemplu şi
sa ,,încărcam'', altfel spus sa «semnificam», un obiect matematic cu un
conţinut teologic.
In cartea sa « Primele trei
minute ale universului – un punct de
vedere modern asupra originii universului » (1976), Steven Weinberg (laureat al
Premiului Nobel pentru fizica) face o descriere:
«La început a
fost o explozie. Nu o explozie ca pe
pământ, pornind dintr-un centru bine definit şi răspândindu-se pentru a
cuprinde din ce în ce mai mult aerul înconjurător, ci o explozie care a avut
loc simultan peste tot, umplând de
la început tot spaţiul, unde fiecare particula a fost proiectata departe de
orice alta particula.»Intr-un model cosmologic de aceeaşi natura – tot de
tip Big Bang- formulat de John D. Barrow în 1994, originea Universului este
altfel formulata:
«Timpul, spaţiul şi materia par
sa-si aibă originea intr-un eveniment exploziv din care s-a născut universul de
astăzi în expansiune, răcindu-se treptat şi rarefiindu-se continuu. Începutul
universului a fost un infern de radiaţii.»
Înţelegerea acestui model în
aceasta formulare reliefează intr-o măsura mai mare rolul constructiv al
subiectului care descrie sau îşi reprezintă, îşi `constituie în interioritatea
sa o posibila exterioritate obiectiva'. Pentru posibilitatea afirmaţiei: Timpul, spaţiul şi materia par sa-si aibă
originea intr-un eveniment exploziv din care s-a născut universul de astăzi în
expansiune, este necesara familiarizarea cu o anumita construcţie
matematica abstracta şi neintuitivă, necesara la elaborarea unei astfel de
viziuni ontologice cu suport ştiinţific. Dificultatea consta suplimentar -
dincolo de teoria matematica propriu-zisa - în faptul ca în însuşi modelul
respectiv trebuie făcută distincţie intre un spaţiu pur matematic şi un spaţiu
fizic. Să încercăm o foarte scurta clarificare a acestui aspect. J. D. Barrow
spune: «Ne-am putea teme de implicaţiile
faptului ca toate roiurile galactice se îndepărtează de noi. De ce de noi? Insa
nu e cazul. […] Spaţiul curbat al universului nostru este ca suprafaţa
tridimensionala a unei sfere tetradimensionale - ceva ce nu ne putem imagina.
[…] Universul inflaţionar nu se manifesta ca o explozie care îşi are originea
intr-un punct din spaţiu. [spaţiul fizic (nn)] Nu exista un spaţiu fundamental în care universul se dilata. [dar
exista un spaţiu matematic în care se întâmpla aceasta ] Universul conţine tot spaţiul existent.»
Cu alte cuvinte, centrul de
expansiune nu se afla undeva în spaţiul fizic ci intr-un spaţiu matematic fără
nici o semnificaţie fizica. Prin expansiune spaţiul fizic se auto-generează, în
acest sens materia ocupând în permanenta tot spaţiul. J. Barrow oferă o
analogie cu un univers fizic bidimensional înţeles ca suprafaţa unui balon care
se umfla, balon aflat intr-un spaţiu matematic tridimensional, centrul sferei
în expansiune nefiind evident pe suprafaţa sferei, neexistând de fapt nici un
centru privilegiat pe suprafaţa acesteia.
Dar ( ! ) daca
,,privilegiem’’ centrul matematic de expansiune, aflat nu intr-un spaţiu fizic
ci intr-unul matematic, semnificandu-L prin Divinitate, sau prin prezenta
Divinităţii, iar interiorul şi exteriorul sferei ca fiind «o alta lume», «din
alta lume, nu din lumea aceasta» ? Ce semnificaţie ar avea toate acestea ? Cat
de legitima ar fi încercarea de semnificare teologica, adică acordarea unei
identităţi prin ,,obiectualizarea'' teologica a unui obiect, de drept,
matematic ? Ce consecinţe şi ce impact ar decurge de aici ?
Sa facem insa precizarea ca
perspectiva de interogare critica sugerata, a fost făcută aici cu un anumit
scop, anunţat. Pe de alta parte insa, aspectele menţionate pot deveni foarte
interesante dintr-o cu totul alta perspectiva, cea a raportului imaginativ
ştiinţa-teologie.
Aspectele schiţate mai sus
nu au urmărit decât sa atenţioneze asupra riscurilor pe care le comporta
apropieri, transferuri sau interferenţe nelegitime.
Consecinţele se repercutează
negativ asupra fiecăreia din discipline. Desigur ca interdisciplinaritatea nu
vizează – iar când o face o face riscant - domenii îndepărtate ca obiect de
cercetare, metoda sau limbaj. Acest exemplu permite reliefarea trăsăturilor
principale ale tipului de critica ce poate fi adus premiselor
interdisciplinarităţii.
Promovarea interdisciplinarităţii constituie un element definitoriu al
progresului cunoaşterii. În lucrarea „Programe de învăţământ şi educaţie
permanentă” autorul L.D. Hainault aprecia că: „Se acordă mai multă importanţă
omului care merge decât drumului pe care îl urmează. Astăzi disciplinele sunt
invadate de un gigantism care le înăbuşă, le abate de la rolul lor
simplificator şi le închide în impasul hiperspecializării. Inconvenienţele tot
mai evidente ale compartimentării, necesitatea din ce în ce mai manifestă a
unor perspective globale şi contestarea unui devotament faţă de obiect care
face ca omul sa fie uitat, au dus treptat la conceperea şi la promovarea a ceea
ce s-a numit interdisciplinaritate”.
Problema interdisciplinarităţii a preocupat filisofii şi pedagogii încă din
cele mai vechi timpuri: sofiştii greci, Plinius, Comenius şi Leibnitz, iar la
noi Spiru Haret, Iosif Gabrea, G. Găvănescu şi, dintre numeroşii pedagogici ai
perioadei contemporane amintim pe G. Văideanu. În opinia acestuia, intredisciplinaritatea „implică un
anumit grad de integrare între diferitele domenii ale cunoaşterii şi între
diferite abordări, ca şi utilizarea unui limbaj comun permiţând schimburi de
ordin conceptual şi metodologic”.
Interdisciplinaritatea
este o formă de cooperare între discipline ştiinţifice diferite, care se
realizează în principal respectând logica ştiinţelor respective, adaptate
particularităţilor legii didactice şi-l ajută pe elev în formarea unei imagini
unitare a realităţii, îi dezvoltă o gândire integratoare.
Interdisciplinaritatea se
impune ca o exigenţă a lumii contemporane supusă schimbărilor, acumulărilor
cognitive în diferite domenii ale cunoaşterii.
În perioada contemporană reforma conţinuturilor învăţământului românesc
a creat cadrul unor transformări la nivelul curriculumului, între care se
distinge perspectiva interdisciplinară.
Interdisciplinaritatea se referă şi la
transferul metodelor dintr-o disciplină într-alta, transfer cu grade diferite
de implicare sau finalizare.
Interdisciplinaritatea
reprezintă o modalitate de organizare a conţinuturilor învăţării, cu implicaţii
asupra întregii strategii de proiectare a curriculumului, care oferă o imagine
unitară asupra fenomenelor şi proceselor studiate în cadrul diferitelor
discipline de învăţământ şi care facilitează contextualizarea şi aplicarea
cunoştinţelor dobândite.
În procesul de învăţământ se regăsesc demersuri
interdisciplinare la nivelul corelaţiilor minimale obligatorii, sugerate chiar
de planul de învăţământ sau de programele disciplinelor sau ariilor
curriculare. În înfăptuirea unui învăţământ modern, formativ, considerăm
predarea – învăţarea interdisciplinară o condiţie importantă. Corelarea cunoştinţelor
de la diferitele obiecte de învăţământ contribuie substanţial la realizarea
educaţiei elevilor, la formarea şi dezvoltarea flexibilităţii gândirii, a
capacităţii lor de a aplica cunoştinţele în practică; corelarea cunoştinţelor
fixează şi sistematizează mai bine cunoştinţele, o disciplină o ajută pe
cealaltă sa fie mai bine însuşită.
Predarea – învăţarea prin corelarea obiectelor de studiu reprezintă noul
în lecţii, care activează pe elevi, le stimulează creativitatea şi contribuie
la unitatea procesului instructiv – educativ, la formarea unui om cu o cultură
vastă.
Legătura
dintre discipline se poate realiza la nivelul conţinuturilor, obiectivelor, dar
se creează şi un mediu propice pentru ca fiecare elev sa se exprime liber,
să-şi dea frâu liber sentimentelor, sa lucreze în echipă sau individual.
Interdisciplinaritatea
este „o formă de cooperare între discipline diferite cu privire la o
problematică, a cărei complexitate nu poate fi surprinsă decât printr-o
convergenţă şi o combinare prudentă a mai multor puncte de vedere.” (Cucoş Constantin „Pedagogie”).
Interdisciplinaritatea
implică stabilirea şi folosirea unor conexiuni între limbaje explicative sau
operaţii, cu scopul diminuării diferenţelor care apar între disciplinele de
învăţământ, clasice.
Predarea şi învăţarea unei discipline au
dezavantajul că folosesc perceperea secvenţială şi insulară a realităţii unice
făcând-o artificială. Din acest motiv este necesară realizarea unor conexiuni,
între anumite discipline şcolare pentru o percepere unitară şi coerentă a
fenomenologiei existenţiale.
În învăţământul preuniversitar, (conform
lui Văideanu, 1988) se pot identifica trei direcţii ale
interdisciplinarităţii :
1.
la nivel de autori de
planuri, programe, manuale şcolare, teste sau fişe de evaluare;
2.
puncte de intrare accesibile
profesorilor în cadrul proceselor de predare – evaluare (în acest caz
programele rămân neschimbate);
3. prin intermediul activităţilor nonformale
sau extraşcolare.
Intervenţia profesorului determină
corelaţii obligatorii prevăzute de programele şcolare şi impuse de logica
noilor cunoştinţe, fapt ce duce la interdisciplinaritate.
Se pot elabora, în echipă, proiecte de
lecţii, planificări semestriale sau anuale comune a două sau mai multe discipline (biologie –
chimie, biologie – fizică, matematică – fizică sau biologie – fizică – chimie
etc.).
Interdisciplinaritatea
se mai poate baza şi pe :
1.
cultura bogată,
interdisciplinară a profesorului;
2.
pe
echipe de profesori cu specialităţi diferite, care sa predea ,,în echipă”, (fie
numai un grup de discipline, predate la aceeaşi clasă, fie aceleaşi discipline
urmărite pe orizontală şi pe verticală).
La nivel de reflecţie şi de elaborare
curriculară profesorii de discipline diferite trebuie sa realizeze planificări
şi proiecte de activitate didactică în comun, în raport cu unele criterii şi
principii pedagogice asumate de către toţi. Mai există dificultăţi în lipsa
competenţelor de colaborare, de cooperare şi de lucru în echipă.
De exemplu, curriculum-ul de Ştiinţe oferă un punct de plecare în
preda-rea integrată a disciplinelor din aria curriculară Matematică şi ştiinţe ale naturii. Acest curriculum a fost conceput
crosscurricular, pornind de la domeniile biologie,
fizică, chimie şi de la temele comune acestora (funcţionarea pârghiilor –
funcţionarea sistemului locomotor, componentele organice şi anorganice ale
organismelor, formarea imaginii la ochi – funcţionarea unui aparat de
fotografiat etc.). Astfel obiectivele curriculum-ului de Ştiinţe vizează:
Ø
observarea şi interpretarea proceselor naturale care au loc în mediu;
Ø înţelegerea impactului
proceselor naturale asupra activităţilor umane şi al activităţilor umane asupra
mediului;
Ø investigare unor
interdependenţe în şi între sisteme fizice, chimice şi biologice;
Ø încurajarea elevilor pentru
asumare de responsabilităţi şi pentru cooperare.
Competenţele ce se urmăresc a fi formate
prin curriculum-ul de Ştiinţe se
referă la comunicare, studiul individual, înţelegerea şi valorificarea
informaţiilor tehnice, relaţionarea la mediul natural şi social; la acestea se
adaugă formarea unor aptitudini precum:
¨
grija faţă de mediul natural;
¨
interesul pentru explicarea
raţională a fenomenelor din mediu;
¨
stimularea curiozităţii şi a
inventivităţii în investigarea mediului apropiat.
În scopul formării acestor competenţe şi
atitudini, vor fi valorificate cunoştinţe privind mediul natural, individul,
grupul de indivizi, relaţiile dintre indivizi şi dintre indivizi şi mediu,
fenomenele şi interacţiunile specifice acestora, modificările mediului ca
urmare a intervenţiei omului. Lecţiile pot fi structurate pe teme, în care se
pot face legături cu subiecte abordate la alte discipline: „Omul şi mediul său
de viaţă” ce cuprinde:
v Principalele
organe şi sisteme şi funcţiile organismului uman;
v Relaţiile
omului cu alte vieţuitoare;
v Igiena
mediului de viaţă;
v Poluarea
mediului;
v Interacţiunea
plantelor cu aerul, apa, solul şi intervenţia omului.
sau
„Sisteme”:
q
Legătura dintre plante şi
animale: lanţuri trofice, relaţii inter - şi intraspecifice;
q
Evoluţia sistemelor
biologice: plante, animale şi om.
Un conţinut şcolar structurat în chip
interdisciplinar este mai adecvat realităţii
descrise şi asigură o percepere unitară şi coerentă fenomenelor. Astfel
avantajele interdisciplinarităţii sunt multiple:
a. Permit
elevului sa acumuleze informaţii despre obiecte, procese, fenomene care vor fi
aprofundate în anii următori ai şcolarităţii;
b. Clarifică
mai bine o temă făcând apel la mai multe discipline;
c. Creează
ocazii de a corela limbajele disciplinelor şcolare;
d. Permite
aplicare cunoştinţelor în diferite domenii;
e. Constituie
o abordare economică din punct de vedere al raportului dintre cantitatea de
cunoştinţe şi volumul de învăţare.
Predarea interdisciplinară pune
accentul simultan pe aspectele multiple ale dezvoltării copilului:
intelectuală, emoţională, socială, fizică şi estetică. Interdisciplinaritatea
asigură formarea sistematică şi progresivă a unei culturi comunicative necesare
elevului în învăţare, pentru interrelaţionarea cu semenii, pentru parcurgerea
cu succes a treptelor următoare în învăţare, pentru învăţarea permanentă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu