Transdisciplinaritatea este
o nouă cale iniţiatică; ea integrează fundamentele vechilor tradiţii ezoterice
şi ale ştiinţei contemporane, înnoindu-le limbajul; o cale vizionară şi
operativă, care se adresează celor mai deschise conştiinţe trezite şi care
trasează linii riguroase de acţiune. Introducând rigoarea în inima gnozei,
aceasta va evita derivele şi delirurile gen New Age. Creând punţi între
ştiinţele exacte şi ştiinţele umaniste, între ştiinţă şi Tradiţie, între
gândirea ştiinţifică şi gândirea simbolică, între cunoaştere şi fiinţă,
Transdisciplinaritatea tinde către unitatea cunoaşterii, trecând prin etapa
obligatorie a autocunoaşterii. Adonis îmi spunea...: "Trans: acest prefix
este astăzi seva dătătoare de viaţă a culturii şi a omului. Acest prefix nu
trece în nefiinţă ceea ce depăşeşte, ci pune în mişcare ceea ce depăşeşte,
orientându-l spre un nou context." Aceasta este o etică ce se dovedeşte
revoluţionară în planul spiritului, contagioasă în planul sensibilităţii vitale
şi profetică în planul conştiinţei. Spiritul ei de toleranţă constituie contrapolul
barbariei şi răstoarnă cu totul celebra axiomă: "Ştiinţa fără conştiinţă
nu înseamnă decât ruina sufletului." Văd în Transdisciplinaritate Marea
Cotitură a secolului al XXI-lea. (Michel Camus)Basarab Nicolescu este fizician,
cercetător la CNRS.
Dinamica socială a ultimelor
decenii aduce în faţa lumii contemporane o serie de provocări faţă de care
domeniul educaţiei nu poate rămâne indiferent. Principala caracteristică a
acestor provocări sau probleme stringente este aceea a complexităţii. Se pare că
niciodată până acum omenirea nu s-a confruntat cu probleme atât de complexe,
atât sub raportul cauzelor şi efectelor, cât şi în ceea ce priveşte impactul
lor asupra oamenilor.
Caracterul complex şi
integrat al unor probleme cum ar fi globalizarea, migraţia,
interculturalitatea, protecţia mediului, explozia informaţională, sărăcia,
conflictele etc. revendică o abordare educaţională transdisciplinară.
Pentru a face faţă
incertitudinilor şi schimbărilor continue caracteristice economiilor de piaţă,
elevii au nevoie de competenţe strategice, cum ar fi abilităţile de a învăţa
cum sa înveţe, abilităţile de rezolvare de probleme, abilităţile de evaluare.
Schimbarea de perspectivă de
la producţia de masă către cea flexibilă solicită abilităţi şi cunoştinţe mai
largi decât cele furnizate de specializările anterioare.
Sistemele educaţionale
trebuie sa răspundă schimbărilor survenite în condiţiile externe care
redefinesc nevoile pe care societatea în ansamblul său le are faţă de sistemul
educaţie.
„Disciplinaritatea este
exploatarea ştiinţifică specializată a unui domeniu (obiect de studiu) omogen
care produce noi cunoştinţe şi face desuete cunoştinţele vechi. Activitatea
disciplinară rezultă neîncetat în formularea şi reformularea corpus-ului actual
de cunoaştere despre obiectul respectiv de studiu.” (Encycolpedia of World
Problems and Human Potential)
Acest tip de procesualitate şi dinamică disciplinară se petrece în
spirală şi implică:
a personal specializat;
a cadru instituţionalizat;
a limbaj specializat;
a lucrări scrise şi critică de specialitate.
Disciplinaritatea presupune existenţa personalului specializat care
activează într-un cadru instituţional bine definit şi care produce lucrări
scrise, validate de critica de specialitate, exprimate într-un limbaj
specializat, accesibil numai la nivelul comunităţii academice (interne) a
disciplinei.
Abordarea procesului curricular implică o anumită înţelegere a
copilului, considerat ca un întreg, ca o fiinţă unitară, complexă; de aceea
curriculum-ul nu trebuie sa se adreseze separat unui aspect sau altul al
dezvoltării copilului, ci să-l privească pe acesta în integralitatea sa. Curriculum-ul integrat
este prezentat de educaţia organizată astfel încât traversează barierele
obiectelor de studiu, aducând împreună diferite aspecte ala curriculum-ului în
asociaţii semnificative care sa se centreze pe ariile mai largi de studiu.
Predarea şi învăţarea sunt văzute într-o perspectivă holistică,
reflectând lumina reală, care este interactivă.
Integrarea are mai multe nivele; aceste nivele,
descrise mai jos, pot fi privite ca paşi
spre transdisciplinaritate.
Monodisciplinaritatea
este centrată pe obiectele de studiu
independente, pe specialitatea cestora, promovând supremaţia disciplinelor
formale. Elementele de integrare pot sa apară încă de la acest nivel
intradisciplinar, în cel puţin două moduri:
a) inserţie a unui fragment în
structura unei discipline (în conţinutul unui obiect de studiu este inserat un
fragment care are rolul de ajuta la clarificarea unei teme sau care aduce
informaţii noi despre problema investigată). Un exemplu îl poate constitui
introducerea, la literatura română, a unui fragment din proza lui George
Topârceanu, pentru o cât mai bună clarificare a problematicii stilului la
autorul menţionat.
b) armonizare a unor fragment
independente (aparent) din cadrul unui obiect de studiu pentru a permite mai
buna rezolvare a unor probleme, pentru înţelegerea cât mai completă a unui subiect
sau pentru dezvoltarea anumitor capacităţi şi atitudini.
Pluridisciplinaritatea
(multidisciplinaritatea)
se referă la situaţia în care o temă aparţinând unui anumit domeniu este supusă
analizei din perspectiva mai multor discipline, acestea din urmă menţinându-şi
nealterată structura şi rămânând independente unele în raport cu celelalte.
Obiectele de studiu contribuie, fiecare în funcţie de propriul specific,
la clarificarea temei investigate. La acest nivel vorbim de o corelare
a demersurilor mai multor discipline în vederea clarificării unei probleme din
mai multe unghiuri de vedere.
Un bun exemplu în acest sens
îl constituie problematica clonării, tratată de regulă în studiile de genetică,
dar la fel de relevantă de studiat în perspectiva eticii, psihologiei,
politologiei, chimiei etc.
Interdisciplinaritatea.
Dacă în cazul
pluridisciplinarităţii vorbim de o „corelare” a eforturilor şi
potenţialităţilor diferitelor discipline pentru a oferi o perspectivă cât mai
completă asupra obiectului investigat, interdisciplinaritatea presupune o intersectare a diferitelor arii
disciplinare, în urma acestei intersectări putând lua naştere noi obiecte de
studiu. De cele mai multe ori, nucleul acestor „hibrizi”- care pot căpăta un
caracter instituţionalizat - se află între disciplinele formale; noile obiecte
de studiu vin sa acopere aşa-numitele ,,pete albe” de pe harta cunoaşterii -
exemplu: fizică + chimie = chimia fizică; psihologie + drept = psihologie
juridică.
În abordarea interdisciplinară încep sa
fie ignorate limitele stricte ale disciplinelor, căutându-se teme comune
diferitelor obiecte de studiu, care pot duce la realizarea obiectivelor de
învăţare de grad mai înalt; între aceste se numără şi capacităţile
metacognitive, cum ar fi luarea de decizii, rezolvarea de probleme,
însuşirea metodelor şi tehnicilor de învăţare eficientă etc.
Considerând că interdisciplinaritatea are ca principal fundament în
transferul metodelor dintr-o disciplină într-alta, B. NICOLESCU(1997) vorbeşte
de trei grade de interdisciplinaritate:
a) un grad aplicativ: în urma
transferului de metode rezultă aplicaţii practice concrete;
b) un grad epistemologic: în
urma asimilării de metode din alte domenii, în cadrul disciplinei respective se
iniţiază analize profitabile privind propria sa epistemologie;
c) un grad generator de noi
discipline: transferul de metode între două sau mai multe discipline conduce la
apariţia unui domeniu autonom.
Transdisciplinaritatea
–
reprezintă gradul cel mai elevat de integrare a curriculum-ului, mergând adesea
până la fuziune. Fuziunea este, aşadar, faza cea mai complexă şi mai radicală a
integrării. Abordarea de tip transdisciplinar tinde către o „decompartimentare”
completă a obiectelor de studiu implicate. Fuziunea cunoştinţelor
(„cunoaşterilor”) specifice diferitelor conduce la emergenţa unor câmpuri de
investigaţie, la dezvoltarea unor proiecte integrate sau chiar la conceperea
unor programe de cercetare conforme noii paradigme.
Transdisciplinaritatea reprezintă
„punerea în act” a unei axiomatici comune pentru ansamblu de discipline. Prin
gradul său de complexitate, abordarea transdisciplinară le înglobează pe cele
anterioare, propunând un demers bazat pe dinamica şi interacţiunea a patru
niveluri de intervenţie educativă: disciplinar, pluridisciplinar,
interdisciplinar şi transdisciplinar. Trebuie subliniat faptul că recunoaşterea
caracterului distinct al abordărilor menţionate nu implică ignorarea
caracterului lor profund complementar. Pentru a folosi o metaforă a unui autor
cunoscut în domeniu, vom spune că „disciplinaritatea, pluridisciplinaritatea,
interdisciplinaritatea şi transdisciplinaritaatea sunt cele patru săgeţi ale
unuia şi aceluiaşi arc: al cunoaşterii”.(B. NICOLESCU, 1997)
Louis D’ Hainaut distinge, în plan curricular, între
transdisciplinaritatea instrumentală şi cea comportamentală.
Transdisciplinaritatea instrumentală urmăreşte să-i furnizeze
elevului metode de muncă intelectuală transferabile la situaţii noi cu care
acesta se confruntă; ea este orientată mai mult către rezolvarea anumitor
probleme, decât pe achiziţia de cunoaştere „de dragul cunoaşterii”.
Transdisciplinaritatea comportamentală intenţionează, după cum
sublinia D’ Hainaut, sa ajute elevul „să-şi organizeze fiecare dintre
demersurile sale în situaţii diverse”. Acest tip de abordare se focalizează pe
activitatea subiectului care învaţă; ţinând seama de psihologia procesului de
învăţare, transdisciplinaritatea comportamentală se situează permanent într-o
strânsă legătură cu situaţiile de viaţă semnificative (care au sens) pentru cel
ce învaţă.
Considerându-se că deschide calea către atingerea unui nivel
epistemologic superior, transidisciplinaritatea a fost ridicată la rangul de
„nouă viziune asupra lumii”. Această „etichetare” îşi are sursa în convingerea
că domeniul de pertinenţă al
transdisciplinarităţii este singurul capabil sa conducă la înţelegerea
şi soluţionarea multiplelor şi complexelor provocări ale lumii prezente.
Revenind la conceptul de integrare curriculară,
înţeles ca proces de stabilire a unor relaţii de convergenţă la nivelul
elementelor de conţinut, al obiectivelor sau metodelor, dar şi la nivel de
concepte sau valori aparţinând diferitelor discipline şcolare, vom distinge o
dimensiune orizontală şi una verticală a integrării.
Integrarea orizontală reuneşte într-un ansamblul
coerent două sau mai multe obiect de studiu aparţinând unor domenii (sau arii
curriculare) diferite. Un exemplu îl constituie integrarea geografiei,
biologiei, chimiei, ecologiei, educaţiei civice etc., în studierea unei teme
care se poate numi „Educaţia pentru mediul înconjurător”.
Integrarea verticală reuşeşte într-un ansamblu
coerent două sau mai multe obiecte de studiu aparţinând aceluiaşi domeniu (arie
curriculară)(ex.: „ştiinţe socio-umane”). Un exemplu clar în acest sens îl
oferă integrarea istoriei, educaţiei civice, filosofiei etc., într-o temă
intitulată „Educaţia pentru drepturile omului”.
Obiectivele esenţiale pe care încearcă sa le atingă integrarea
curriculară pot fi grupate în două direcţii:
a) relaţionarea diferitelor
segmente („diviziuni”) din cadrul programelor de studiu;
b) relaţionarea procesului
(experienţelor) de învăţare cu situaţii concrete de viaţă.
Problematica transdisciplinarităţii are cel puţin două laturi esenţiale:
a) latura filosofică, care ţine de promovarea
unei viziuni şi a unei noi înţelegeri a realităţii în general şi a realităţii
educaţionale în special - atitudinea transdisciplinară.
b) latura metodologică, care ţine de dezvoltarea
unor modalităţii concrete de utilizare a diverselor trepte ale integrării în
procesul educaţional - competenţa transdisciplinară.
Competenţele, valorile şi atitudinile de care au nevoie elevii pentru reuşita personală şi socială în
contextul dinamicii societăţii contemporane nu pot fi formate în întregime prin
intermediul disciplinelor şcolare clasice (formale).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu