miercuri, 14 ianuarie 2015

IANOS BOLYAI REALIZATORUL PRIMEI GEOMETRII NEEUCLIDIENE



La 3 noiembrie 1823, un tânăr ofiţer-inginer din garnizoana Timişoarei, Ianos Bolyai, (el avea atunci 21 de ani), trimetea tatălui său, Farkas Bolyai, profesor de matematică la colegiul din Târgu-Mureş o emoţionantă scrisoare. El scria:
“Dragă tată, am scos lucruri atât de măreţe, că eu însumi sunt uimit şi ar fi o pagubă de neiertat dacă s-ar pierde; dacă ai să vezi, tată, ai să-ţi dai seama; acum nu pot spune mai mult decât atât, că din nimic am creat o lume nouă, tot ce am trimis până acum este numai ca o casă de carton pe lângă un turn.”
Evident, o scrisoare a unui tânăr, plină de patetism şi de un nestăpânit entuziasm, mărturisind existenţa unei mari sensibilităţi dar şi a unei profunde înţelegeri a Universului Matematic.
Scrisoarea anunţa profesorului Farkas Bolyai din Târgu-Mureş realizarea a două mari fapte matematice:
-- rezolvarea unei probleme bimilenare, denumită problema postulatului V al lui Euclid,
-- elaborarea unei prime geometrii neeuclidiene.
Pentru a înţelege corect importanţa realizărilor lui Ianos Bolyai, vom încerca să explicăm cititorului neavizat, în ce constă problema postulatului V al lui Euclid şi cum a fost ea rezolvată.
Începând de pe la sfârşitul secolului VII, începutul secolului VI î.e.n., în polisurile greceşti de pe ţărmurile Mediteranei, s-au evidenţiat, printre cetăţenii acestor polisuri, oameni care încercau, doar cu ajutorul Gândirii (raţionamentului), să cunoască şi să înţeleagă Cosmosul (lumea ce ne înconjoară, considerată armonios organizată. Este vorba de cunoaştere şi înţelegere care să treacă dincolo de cunoştinţele pe care ni le oferă observarea nemijlocită a faptelor. Aceşti oameni au fost denumiţi, de către concetăţenii lor, filosofi, adică “iubitori de înţelepciune”.
În încercările lor de cunoaştere a Cosmosului, filosofii greci au stabilit principiul cauzalităţii, interdependenţa cauză-efect. Filosoful Leucip (secolul V î.e.n.) spunea: “Nimic nu se întâmplă fără o cauză, ci totul dintr-un anumit motiv şi sub povara necesităţii.” Genială a fost ideea filosofilor greci din antichitate, verificată din plin de ştiinţele fizice moderne, că la baza Cosmosului se află un mic număr de elemente primare (de principii primare, cauze primare, animatori primari) care prin interacţiunii (ce se cer a fi descoperite şi cercetate) au generat complexitatea elementelor şi fenomenelor ce constituie Cosmosul. Pentru filosoful şi matematicianul Tales din Milet (624-546 î.e.n.) acest αρχη (arhi = principiu primar, origine) era apa. Pentru Anaximandru (610-547 î.e.n.) el era un principiu greu de definit, denumit απειρον (apeiron = nemărginitul, haosul). Pentru Anaximene (586-525 î.e.n.) substanţa primară era aerul. Filosoful şi matematicianul Pitagora din Samos (582?-507? î.en.) punea la baza Cosmosului, ca principiu primar numărul. Pentru filosoful Heraclit din Efes (535-470 î.e.n.) principiul primar era focul, el generând mişcarea, devenirea. Pentru filosoful Empedocle (490?-430? î.e.n.) existau 4 principii primare şi 2 forţe contrare (atracţia şi respingerea) care generau Cosmosul, etc.
Utilizarea doar a Gândirii (a raţionamentului) în înţelegerea Cosmosului şi aplicarea sistematică a principiului cauzalităţii în această operaţie, au condus pe filosofii greci ai antichităţii la elaborarea unui instrument logic infailibil de descoperire a adevărului denumit demonstraţie (drumul adevărului de la ipoteză la concluzie). Cu ajutorul demonstraţiei au fost elaborate primele elemente ale ştiinţei, denumită de grecii antici, Matematica (teorema lui Tales, teorema lui Pitagora, demonstrarea existenţei numerelor iraţionale etc).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu