Teoria memelor ridică, inevitabil, și problema transmiterii acestora.
Nu este întamplator faptul că teoriile vis-à-vis de moștenirea
biologică se bucură de mai multă încredere și preocupare decât cele
vis-à-vis de moștenirea culturală. În lipsa unor caracteristici
cantitative este mult mai dificil să identifici felul în care acestea se
transmit. Putem însă identifica potențiale restricții care operează în
cadrul acestei teorii și o modelează totodată, pornind de la două
trăsături distinctive pentru ceea ce ar putea însemna moștenirea
culturală:
1.Genotipul cultural, spre deosebire de cel biologic, nu este un dat
ci se constituie în timp, pe masura ce evoluam, învățăm și ne maturizăm.
2.Virtual, toate abilitațile și achizițiile culturale presupun
puternice dependențe secvențiale. Trebuie să mergi înainte de a dansa
(dansul este doar o modelare a mersului); trebuie să înveți aritmetică,
algebră, geometrie înainte de a face calcule complexe, căci acestea
solicită abilități, proceduri și concepte derivate din primele
Aceste dependențe impun însă și niște consecințe:
a) Primele achiziții culturale acționează ca niște prejudecăți asupra
următoarelor, devenind astfel principii active în selecțiile
intraindividuale. Convingerile (religioase sau științifice)acționează nu
numai ca niște filtre asupra achizițiilor de cunoștințe și de norme
comportamentale ci și ca norme metodologice de evaluare
b) Achiziționarea acestor dependențe secvențiale, abilități,
preferințe educaționale, statute sociale, responsabilități manegeriale
determină conduite specifice anumitor entități intra sau interculturale.
c) Dependențele secvențiale afectează semnificativ dinamica
populației, cunoșterea și aptitudinile intraculturale, creând
micro-culturi durabile, capabile să recruteze indivizi noi și să
interacționeze cu alte micro-culturi
d) La rândul lor, aceste micro-culturi , prin alcătuirea internă, facilitează achiziționarea de dependențe secvențiale
e) Preferințele culturale diferite, pozițiile sociale diferite,
interacțiunea cu diferite medii culturale suprapun alte și alte
structuri capabile să genereze noi și noi canale de comunicare inter și
intrarculturală
În urma acestor observații poate fi indicată diferența
ireconciliabilă între modelele genetice biologice și cele culturale:
pentru o cultură, găzduirea unui alt specific cultural, cu proprietăți
structurale diferite, modelează transmiterea și schimbul de elemente
culturale, procesele sunt variabile, în timp ce în cel biologic sunt
invariabile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu