marți, 6 ianuarie 2015

Meme

           Meme este un concept evoluționist introdus în 1976 de biologul Richard Dawkins în cartea sa „Gena egoistă”, care definește ipotetica unitate de informație culturală moștenită, utilizată și transmisă de individ.
           Memele sunt modele de gandire, obiceiuri, emotii care sunt tesute in mintile noastre de oameni si de evenimentele din jurul nostru. Mema este un set de idei care se poate duplica exact ca un virus si se poate transmite de la un creier la altul. S-a descoperit ca memele se difuzeaza in mijlocul unei populatii intr-o maniera care, din punct de vedere matematic, este similara cu epidemia de ciuma. 
           Așa cum gena este o unitate informațională macromoleculară, purtătoare de caracteristici biologice, structurale și interactive ale individului, meme este simbolic vorbind o genă informațională mentală, o purtătoare specifică de informație culturală. Altfel spus, dacă gena este o unitate replicativă la nivel biologic și mema este tot o unitate replicativă, însă la nivel cultural.[1]
           Având în vedere că informația genetică trece de pe genom pe proteom apoi pe metabolom și așa mai departe , ea poate să ajungă la un moment dat pe structurile nervoase, unde se întâlnesc cu memele care se află la baza culturii. Aceste meme sunt niște replicatori culturali. Richard Dawkins, autorul cărții ,,Gena egoistă’’ încearcă să demonstreze cu ajutorul mai multor exemple din etologie că genele nu sunt singurele elemente de replicare și că transmiterea culturală este analogă cu transmiterea genetică. După D. Dennett, mema este o unitate de cunoaștere iar după R. Brodie o unitate de informație care se poate transmite prin comunicare și care influențează comportamentul uman. Cel din urmă denumește mema ,,virus al minții’’ deoarece se transmite foarte ușor de la o persoană la alta, manipulând cu totul manifestările ulterioare.
            În evoluția sa în mintea umană se creează anumite modele ale ambientului și ale relațiilor dinamice și valorice ale individului cu ambientul. Aceste relații individ-realitate, individ-individ, sau individ-colectivitate, selectate prin criteriile eficienței, devin stabile, și se manifestă prin comportamente sistematic repetate, exersate și perfecționate, generând strategii operante sau evaluante, prin care individul își rezolvă din ce în ce mai bine nevoile de supraviețuire.
           Memele pot prelua și transmite între generații anumite caracteristici observaționale, gestual interactive, intelective, emotive, sau mixte, ele reflectând modul în care subiectul în evoluție a creat și dezvoltat anumite raporturi cu realitatea, cu sine și cu semenii.
            Memele evoluează în timp, sunt perfecționate sistematic prin efortul dinamic și cognitiv individual și colectiv, ele oferind individului și societății metode din ce în ce mai performante de a înțelege realitatea ca macro mecanism fenomenal-cauzal și a o utiliza pentru optimizarea calității vieții. Acestea se transmit între generațiile succesive de indivizi, ele putând particulariza informațional și afectiv personalitățile, le pot dărui diferite tendințe implicante și diferite posibilități de a pune și rezolva probleme fundamentale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu