Rezovarea
 problemelor nu beneficiază de o metodă universală. Analizând modurile 
de acţiune ale găndirii (analiză, sinteză, abstractizare, generalizare),
 se pot formula două metode generale de rezolvare:
- metoda sintezei – gândirea se concentrează asupra ipotezelor, pe care le modifică, le grupează şi le combină, până la obţinerea concluziei. În acest caz, gîndirea evoluează de la cunoscut spre necunoscut.
- metoda analizei –
 gândirea evoluează de la necunoscut spre cunoscut. Se porneşte de la 
întrebare, de la concluzie, care se modifică spre a o apropia de ipoteză
 sau ceva echivalent cu ipoteza.
Exemplu:
 teorema lui Pitagora (Într-un triunghi dreptunghic, pătratul lungimii 
ipotenuzei este egal cu suma pătratelor lungimilor catetelor.)
i) demonstraţia prin metoda sintezei:
Fie DABC, m(⊀A) =90°.
Fie A’-proiecţia punctului A pe dreapta BC.
În DABC, m(⊀A) =90° ÞAB2 =BA’×BC , AC2 =CA’×BC (teorema catetei) ÞAB2+AC2 =(BA’+CA’)×BC =BC×BC =BC2 ÞAB2+AC2 =BC2.∎
ii)demonstraţia prin metoda analizei:
Fie BC =a, AC =b, AB =c.
Pornind de la concluzie, avem c2+b2 =a2. Interpretând a2, b2, c2 ca ariile pătratelor de laturi a, b şi respectiv c, aceasta conduce la construcţia următoare:
De fapt, ar trebui să demonstrăm că pătratul de latură a poate fi acoperit cu două pătrate de laturi b, respective c. Aceasta nu se poate face şi modul cel mai simplu de a acoperi este cu două dreptunghiuri, unul echivalent cu pătratul de latură b, iar altul echivalent cu pătratul de latură c. Notând cu x şi y laturile diferite de a ale celor două dreptunghiuri şi având în vedere echivalenţa cu pătratele menţionate, se obţine:
ax =b2, ay =c2 –relaţii ce conduc la teorema catetei Þx este proiecţia catetei AC pe ipotenuză, iar y este proiecţia catetei AB pe ipotenuză Þconstruim A’ –proiecţia punctului A pe dreapta BC (construcţie justificată), BA’ =x, CA’ =y.
aşadar, a2 =ax +ay =b2 +c2.∎
Observaţie: demonstraţia pe cale analitică cere mai mult timp, dar este mai instructivă.
Utilitatea
 rezolvării problemelor apare în orice etapă a procesului de învăţământ:
 în predarea noilor cunoştinţe (prin situaţii –problemă), în învăţarea, 
consolidarea cunoştinţelor, în verificarea şi autoverificarea 
cunoştinţelor.
 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu