Ca metodă de învăţare, problematizarea
este denumită şi predare prin rezolvare de probleme sau predare prin
rezolvare productivă de probleme. Metoda constă în punerea elevului în
dificultate, în mod intenţionat, pentru depăşirea căreia prin efort
propriu, elevul învaţă ceva nou.
Situaţiile problematice pot apărea când:
- există un dezacord între vechile cunoştinţe ale elevului şi cerinţele impuse de rezolvarea unei noi situaţii;
- elevul trebuie să aleagă dintr-un lanţ sau sistem de cunoştinţe, numai pe cele necesare unei situaţii date;
-
elevul este pus în faţa unei contradicţii între modul de rezolvare
posibil din punct de vedere teoretic şi dificultatea de aplicare în
practică;
- elevului i se cere să aplice în condiţii noi, cunoştinţe anterior asimilate;
- elevului i se cere să sesizeze dinamica mişcării, chiar într-o schemă apparent statică.
Necesitatea utilizării acestei metode constă în:
-
faptul că favorizează aspectul formativ al învăţământului, prin
participarea efectivă şi susţinută a elevului şi prin dezvoltarea
interesului de cunoaştere;
- sporeşte trăinicia şi aplicabilitatea informaţiei elevului în practică;
- determină o mai mare posibilitate de transfer a cunoştinţelor însuşite.
Aplicarea acestei metode presupune însă o serie de condiţii:
- toţi elevii să fie obişnuiţi să fie activi la ore;
- elevii să fie obişnuiţi să lucreze individual sau în grupe mici în timpul orei;
- majoritatea elevilor să fie buni rezolvitori de probleme;
- momentul de plasare a problemei în lecţie să fie bine ales;
- efectivul de elevi al clasei să nu fie prea mare;
- programa şcolară să nu fie prea încărcată;
-
elevii să fie obişnuiţi a gândi nota ca recompensă pe plan secund,
satisfacţia principală fiind înţelegerea, descoperirea, creaţia.
Deşi
se constată că imediat după perioada de învăţare, metoda expozitivă are
ca rezultat o actualizare mai bună a regulilor învăţate, însuşirea
acestora pe calea descoperirii (învăţarea problematizată, învăţarea prin
descoperire), generează o capacitate deosebit de eficace, care se
păstrează bine mari perioade de timp.
²Matematica este calea de înţelegere a Universului² (Pitagora)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu