sâmbătă, 24 august 2013

Introducerea unor noţiuni matematice folosind tehnologia informaţiei

Însuși conceptul de tehnologie a informației și principiile de funcționare a calculatorului au la bază matematica. Chiar mai mult, toate programele, tot software-ul utilizat, începând de la platforme, sisteme de operare și până la aplicații de utilizator au la baza algoritmii matematici.
Ca exemplu am ales o noțiune matematică cu un grad mare de abstractizare – noțiunea de funcție – pentru care am descris modalități practice de predare-învățare care utilizează tehnologia informației. Am descris diversele etape care se parcurg în introducerea acestei noțiuni, precum și propuneri de secvențe de instruire (de învățare) desfășurate folosind instrumente informatice variate.
Evoluția societății în ultimele decenii, marcată fundamental de transformarea ei dintr-o societate industrială într-una predominant informatică, și-a pus amprenta pe toate subsistemele sale, impunând – prin noul suport tehnologic – un ritm accelerat al progresului. În acest context, sistemul de învăţământ își regândește întregul arsenal – conținuturi, metode, structuri – tinzând spre informatizarea procesului educaţional. Acest lucru a presupus mai întâi introducerea informaticii și a TIC în noul curriculum și apoi utilizarea tehnologiei informației în predarea diferitelor discipline. În acest fel se tinde către utilizarea calculatorului la clasă nu ca material didactic ci ca un element complementar în activitatea de predare-învățare-evaluare, pentru toate disciplinele din curriculum.
Matematica, prin natura ei de știință reală, se pretează la informatizare într-un mod mai complet decât orice altă disciplină.
Una din noțiunile alese pentru a studia în acest articol modul de introducere și de prezentare folosind tehnologia informației este funcția. Înainte de a continua, trebuie precizat că în toată activitatea de instruire asistată de computer trebuie respectate principiile didacticii. Ținând cont de acest lucru, să studiem mai întâi câteva aspecte metodice privind prezentarea noțiunii de funcție.
Lecțiile introductive pe această temă conțin un volum mare de noţiuni noi care se definesc. Trebuie să remarcăm că noțiunea de corespondență biunivocă între două mulțimi este destul de abstractă și de dificil de înțeles de către elevi. Deoarece calculatorul însuși, pentru toate aplicațiile şi task-urile (sarcinile) pe care le îndeplinește trebuie să respecte o condiție biunivocă între mulțimi de obiecte, vizualizarea acestui aspect și prezentarea unor exemple simple duc la atenuarea caracterului abstract și la o înțelegere mai bună a definiției.
Apoi, utilizarea tehnologiei informației se va face pe secvențe instrucționale care să utilizeze un soft educațional adecvat. O aplicație la îndemâna tuturor care poate fi folosită este pachetul de programe Microsoft Office și, cu precădere, o componentă cu instrumente matematice diverse a sa și anume Excel. Această aplicație este prevăzută cu un pachet de funcții predefinite pentru care se pot construi chiar și grafice. Astfel, pentru exemplificări de corespondențe, nu neapărat biunivoce, între două mulțimi elevii pot să introducă singuri date (sugerate de profesor sau alese de ei) și să urmărească construcția diagramelor și reacția calculatorului în cazul unei corespondențe „one-to-many” (ne-biunivoce). În acest fel elevii pot selecta singuri şi clasifica tipurile de corespondențe între două mulțimi, alegând dintre acestea pe cele care sunt funcții.
Prezentarea în continuare a funcțiilor presupune folosirea unui soft educațional specializat, creat de profesor sau procurat din alte surse, cum ar fi lecțiile de pe platforma Advanced eLearning (AeL) și alte produse Siveco, produse Romsym Data, enciclopedii românești sau în limbi străine, etc. Toate programele utilizate sunt interactive, astfel încât învățarea se realizează prin îndeplinirea unor sarcini de lucru și observarea efectelor acestora în program. Elevul, după ce își însușește noile noțiuni care intervin în definirea unei funcții – domeniu de definiție, domeniu de valori, lege de corespondență – primește ca sarcină de lucru să recunoască aceste elemente în exemple date sau să dea el însuși exemple pe care calculatorul le validează sau nu.
Următoarele sarcini de lucru se centrează pe proprietățile diferitelor tipuri de funcții și pe construcții grafice. Aceasta presupune folosirea unor secvențe de instruire diferențiate, fiecare urmărind obiective bine stabilite. În plus, pentru evaluarea activității, în fiecare lecție asistată de calculator, sau după parcurgerea unui pachet de lecții, se pot insera teste, în care, prin sarcini de lucru sau întrebări interactive se verifică acuratețea informațiilor acumulate de elev și modul în care acesta le utilizează în rezolvarea diferitelor probleme. O secvență instrucțională care poate fi o lecție, un moment din lecție sau un grup de lecții va studia un singur tip de funcție prezentând una sau mai multe proprietăți, după cum au fost prestabilite obiectivele activității respective.
Construcțiile grafice se pot constitui în secvente instrucționale independente pentru ca elevul să-și însușească atât etapele realizării acestora cât și deprinderea de a recunoaște o dependenta funcțională după o diagrama de variație data. În plus, într-o asemenea secvență, se poate permite modificarea unor parametri care intervin în definirea unei funcții astfel încât, prin compararea diferitelor reprezentări grafice, elevul să observe și să identifice proprietăți ale funcției respective.
În secvențe instrucționale mai complexe se pot studia proprietăți ale unei funcții și modul în care acestea se reflecta într-o reprezentare grafica, elevul fiind pus în situația de a face lecturi grafice. Printr-un program mai complet elevilor li se poate cere să construiască ei o funcție conformă cu o anumită reprezentare grafică sau cu anumite proprietăți. Alte sarcini de lucru pot cere să se facă asocieri sau identificări de funcții cu reprezentări grafice date.
Principiul de bază al unei lecții asistate de calculator este de a transforma procesul de instruire centrat pe cunoștințe furnizate de profesor, într-un proces de autoinstruire în care elevul să acumuleze singur un set de informații cu care apoi să opereze în diferite situații impuse în alte sarcini de lucru. În acest caz, profesorul are rolul unui îndrumător care este alături de elev pentru a lămuri orice neclarități ale acestuia, sau pentru a răspunde la întrebările care apar atunci când trebuie înțelese și folosite corespunzător noțiuni noi. Ba chiar pot fi create situații în care profesorul învață alături de elev învățându-l și pe acesta cum să învețe, cum să extragă informațiile necesare sau cum să le folosească în aplicații practice.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu