,,Capul copilului nu este un vas pe care să-l
umpli, ci o făclie pe care s-o aprinzi, astfel încât, mai târziu, să lumineze
cu propria lumină”
este îndemnul pe care l-a făcut Plutarh, acum mai bine de 2000 de ani.
Dar ce înseamnă a rezolva
probleme? Ce este o problemă? Un răspuns ar fi cel dat de Paul
Fraisse: „Orice situaţie în care răspunsul nu poate fi dat imediat constituie o
problemă.” Altfel spus, o problemă este o situaţie nouă, necunoscută în faţa
căreia rezolvatorul se află şi pe care trebuie să o rezolve, să ia o decizie,
să găsească soluţia.
„A găsi soluţia unei probleme este o performanţă specifică inteligenţei,
iar inteligenţa este apanajul specific speciei umane”, completează J.James. Se poate spune că, dintre toate
îndeletnicirile omeneşti, cea de rezolvare a problemelor este cea mai
caracteristică.
Orice problemǎ implicǎ în rezolvarea ei o activitate de descoperire
,deoarece exclude preexistenţa,la nivelul rezolvitorului, a unui algoritm de
rezolvare,care ar transforma-o într-un exerciţiu.Iar, orice exerciţiu oferǎ
elevului datele (numerele cu care se opereazǎ şi precizarea operaţiilor
respective ),sarcina lui constând în efectuarea calculelor dupǎ tehnici şi
metode cunoscute.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu