În dezvoltarea inteligenţei şi a
capacităţii de autoreglare a copilului există o anumită succesiune stadială
obligatorie iar actualizarea potenţialităţilor psihice presupune organizarea
cerinţelor instructive în acord cu aceste posibilităţi.
La 6-7 ani copilul trece de la acţiunea
imediată la operaţie. Reuşita la aritmetică presupune capacitatea elevului din
clasa I de a reprezenta mintal, de a imagina rezultatul unor acţiuni, adică de
a anticipa prin reprezentare desfăşurarea unor situaţii simple. Diferenţele
individuale sunt definitorii pentru gradul de educabilitate a elevilor. Se
caută, astfel, o concordanţă între caracteristicile psihofiziologice ale
subiectului şi exigenţele sarcinilor şcolare. Criteriul acestei concordanţe
este succesul la învăţătură exprimat în calificativ ca modalitate de evaluare a
randamentului şcolar. Calificativul este un indice discutabil al valorii şi al
pregătirii elevului, depinzând nu numai de elev ci în mare măsură şi de
învăţător.
Inteligenţa este unul din elementele
constelaţiei factorilor interni ai performanţei şcolare. La elevii cu
insuficienţe mintale, importanţa factorilor intelectuali în determinarea
reuşitei – nereuşitei este mai mare decât la cei normali sub aspect
intelectual. Sunt deci situaţii în care inteligenţa, tocmai prin deficienţele
sale, devine factorul fundamental în determinarea randamentului şcolar.
Unul din factorii de bază ai reuşitei şcolare
est inteligenţa şcolară.
Un elev poate să
explice nota proastă pe care tocmai a primit-o punînd-o pe seama uneia din
aceste cause. Trebuie să observăm că performanţele sale şcolare viitoare,
precum şi comfortul său psihic depind de atribuirea pe care o face. Este evident că el se va
simţi împăcat cu sine şi stima de sine îi va fi menajată dacă va invoca o cauză
externă şi stabilă. Pe de altă parte, un elev înclinat să facă mereu atribuiri
interne pentru nereuşitele sale din clasă va avea o stimă de sine slabă şi, în
egală măsură, aşteptări slabe cu privire la posibilităţile sale de a obţine
note foarte bune.
Atribuirile stabile
ale reuşitei sau eşecului pot marca o dimensiune foarte importantă a
personalităţii, sentimental propriei eficienţe (self-efficacy). Acesta,
definit ca aprecierea unei personae asupra propriilor capacităţi de aorganiza
şi duce la împlinire acţiuni necesare pentru atingerea unei performanţe,
trebuie deosebit de stima de sine, care se constituie ca o acreciere globală a
valorii propriei personalităţi. Self-efficacy
este un factor cardinal al succesului şcolar. Elevii care obţin scoruri mari la
scalele ce măsoară această caracteristică au rezultate şcolare mai bune.
Totuşi, trebuie spăus că există, de exemplu, copii care au un sentiment al
propriei eficienţe foarte dezvoltat în ceea ce priveşte domeniul literaturii,
şi au mult mai puţină încredere în forţele lor cîn e vorba de a înfrunta o
problemă de matematică.
Sentimentul propriei eficienţe poate fi
amplificat prin atribuiri interne ale succeselor şi prin auto-persuasiune, dar
foarte importante rămîn obţinerea succeselor reale şi feed-back-ul
profesorilor.
Cunoaşterea condiţiilor
determinative ale succesului în activitatea
de învăţare sau nereuşitei şcolare orientează activitatea profesorului,
care poate adopta măsuri pentru sporirea capacităţii intelectuale şi morale a
elevului sau pentru lichidarea şi mai ales prevenirea piedicilor şcolare.
Astăzi este pe deplin dovedit că
nivelul de dezvoltare a diferitelor funcţii poate fi ameliorat într-o oarecare
măsură prin activităţi organizate corect, mai ales la copiii cu o întârziere
temporală în ritmul dezvoltării mintale, la cei lipsiţi de influenţele
educative adecvate în cadrul familiei sau la cei cu o eficienţă mintală scăzută
ca efect al unor traume sau carenţe afective. (M. Roşca)
În matricea complexă a reuşitei şcolare
ponderea factorilor intelectuală este destul de însemnată, cca 50% din varianta
rezultatelor şcolare fiind pusă pe seama inteligenţei. Restul de 50% este pusă
pe seama factorilor nonintelectuali de personalitate, precum şi condiţiilor de
organizare a activităţii şcolare, metodelor de predare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu