Eficacitatea inteligenţei şcolare depinde,
alături de perseverenţă şi de rapiditatea funcţionării mintale. În contrast cu
elevul pasiv (astenic), cel activ (stenic) se caracterizează printr-o mare
capacitate de a învinge dificultăţile exterioare, care îi stimulează energia
fizică şi mintală. Dacă activismul se asociază cu aptitudini şcolare
dezvoltate, firea perseverentă va parcurge o cale ascendentă în activitatea
şcolară.
Activitatea şcolară poare provoca oboseala
prevenind de fapt epuizarea rezervelor de energie ale organismului (prin
intervenţia procesului de inhibiţie). Oboseala elevului se manifestă nu atât la
nivelul rezultatelor şcolare, cât în amplitudinea oscilaţiilor acestora. Ritmul
de apariţie a oboselii – arată M. Roşca – şi în funcţie de intensitatea şi
conţinutul activităţii, de tonalitatea afectivă lecţiei, de variaţia
capacităţii de muncă pe parcursul unei zile, în funcţie de oscilaţiile ritmice
ale excitabilităţii scoarţei cerebrale, de regimul de odihnă etc.. Starea
subiectivă de oboseală se poate instala şi pe fondul monotoniei care duce la
saturaţie. Întrucât atenţia este o condiţie indispensabilă a desfăşurării
lecţiei şi implicit a reuşitei şcolare, gradul de concentrare şi intensitatea
atenţiei, stabilitatea şi flexibilitatea ei se schimbă în funcţie de calitatea
predării şi de rezistenţa elevului la efort. Oboseala elevului, explicabilă în
ultimă instanţă prin procese nervoase corticale, apare drept consecinţă a implicării
funcţiilor psihice în activitatea şcolară. Nu memorarea mecanică, reproducerea
fidelă etc.; ci capacitatea de a înţelege, curiozitatea intelectuală sunt
factori interni care pot întârzia sau preveni apariţia nejustificată a
fenomenului de oboseală.
Reglarea psihică este cea care îl face pe
elev să-şi corecteze şi să-şi adecveze continuu comportamentele şi rezultatele,
să-şi inhibe tendinţele impulsive şi să-şi folosească resursele interne. Ea
îndeplineşte o funcţie adaptativă; ceea ce nu exclude ca elevul să manifeste
uneori reglări psihice inadaptative generale şi întreţinute mai ales prin
metode educative greşite. Se poate vorbi de o autoreglare, care se centrează în
jurul conştiinţei de sine şi a voinţei.
Începând de la vârsta de cca 5 ani acţiunile
copilului sunt planificate şi reglate întrucâtva conştient – prin intermediul
imaginii mintale şi al cuvântului. Astfel, copilul îşi dă seama că el iniţiază
şi tot el reglează activitatea.
Punctul de plecare în formarea operaţiilor
mintale la copil îl constituie acţiunea externă cu obiecte concrete. Limbajul
înlesneşte, pe de o parte, interiorizarea acţiunii materiale şi detaşarea de
aspectele neesenţiale, iar, pe de altă parte, exteriorizarea acţiunii mintale
în conversaţie. În final procesul se transpune în planul limbajului intern,
adică în planul mintal propriu-zis în care operaţia se realizează ca act de
gândire. Elevul ajuns în stadiul operaţilor formale (gândire verbal-abstractă,
formală) poate fi „activ”, în sensul desfăşurări raţionamentelor
ipotetico-deductive, deşi această activitate mintală nu îmbracă o formă
concretă, ci una abstractă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu