Succesul, ca şi opusul său, insuccesul, depind de
numeroşi factori :
- factori social-obiectivi
- factori ce ţin de structura
individului(factori interni)
Succesul şcolar
Factori social-obiectivi
1. Mediul social-cultural - creează oportunităţi ale realizării
umane prin şcoală
2. Mediul familial - pregăteşte şi intreţine spiritul de respect
pentru şcoală, pregateste şi întretine efortul de invăţare.
3. Grupul extrafamilial, de prieteni,
cu aspiraţii prosociale, proşcolare - influenţează aspiratiile şcolare şi
profesionale.
Factori interni
1. Starea generală de sanatate -
condiţionează biologic reuşita în invăţare
2.Capacităţile intelectuale
(perceptive, de memorie, gândire şi imaginaţie) şi abilitatile(deprinderi,
aptitudini) - determină in cea mai mare
măsură înalta performanţă şcolară.
Insuccesul scolar (esec scolar – f. cea mai grava)
-se reflectă in randamentul deficitar al
invăţării, sub nivelul cerinţelor şi obiectivelor şi, uneori sub nivelul
propriilor capacităţi.
- se manifestă sub două aspecte:
·
rămânerea
în urmă la învăţătură sau retardul şcolar
·
eşecul
şcolar sub două forme: abandon şi repetenţie.
Rămânerea in urmă la invăţătură sau
retardul scolar
- se manifestă prin incapacitatea temporară de a
face faţă activitatilor şcolare
incapacitatea
sau refuzul de a invăţa de a nu avea rezultate in concordanţă cu capacităţile.
(elevul nu poate avea rezultatele pe care le-ar dori sau care i se cer, sau
aparent, elevul poate să inveţe, dar refuza, ii lipseşte motivaţia)
- poate fi : # de scurtă durată,
explicat prin dificultăţi temporare - oboseală, stare de boală, după vacanţă,
evenimente stresante din viaţa intima sau de familie -> sunt şanse mari de
redresare.
# de lungă durată, cu şanse
reduse de redresare, cu eforturi mari din partea elevului şi a celor ce vor
să-l ajute (se apropie de o forma a eşecului).
Eşecul şcolar
- forma severă a insuccesului şcolar
- se
manifestă prin abandon şi prin repetenţie( aceasta este o sancţiune a
neindeplinirii obligaţiilor scolare)
Insuccesul şcolar, cu toate formele lui de manifestare, reprezintă
ansamblul pierderilor şcolare ale căror efecte se repercutează negativ asupra
integrării sociale şi profesionale şi asupra relaţiilor de convieţuire cu
semenii.
Factori social-obiectivi ce influenteaza insuccesul scolar :
1. Mediul social-cultural deteriorat - cauzele generate de organizarea
şcolară, programe încărcate, orare incorect intocmite, lipsa de pregătire şi
experienţă a profesorilor, lipsa lor de tact, rutina, dezinteresul, defectele
caracteriale şi temperamentale, erorile de evaluare. Derutează în activitatea
de învăţare neinţelegerile dintre profesori, conducerea incompetentă a clasei
şi a şcolii.
- deficienţele activităţii de predare
- erorile de evaluare
(nedreptăţirea frecventă prin notare şi excesele
de severitate )
2. Mediul familial - condiţiile precare de viaţă
- atitudinea indiferentă, neglijentă sau ostilă
a părinţilor faţă de şcoală
- atmosfera
incordată de neinţelegeri şi conflict
-
poziţia defavorabilă între fraţi .
- evenimentele stresante in viata de familie (boală, divorţ, conflicte)
3. Grupul extrafamilial - mediul prietenilor ostili şcolii influenţează negativ
atitudinile faţă de obligaţiile şcolare.
Factori interni
1. Starea generală de sanatate - bolile
acute şi, cronice, perioadele de convalescenţă, intrerup ritmul invăţării (lacunele
instalate împiedica recuperarea retardului).
- deficienţele intelectuale, aptitudinale,
influenteaza insuccesul si esecul scolar
In fenomenul complex al insuccesului şcolar cauzele devin efecte si efectele devin cauze. Tulburările
de comportament şi personalitate sunt cauză şi efecte a inacceptării realităţii
şcolare, a inacceptării obligatiilor şcolare. Terapia preventivă şi curativă au
ca punct de plecare depistarea cauzelor, eliminarea sau diminuarea acţiunii
lor.
In ceea ce priveste esecul scolar – fenomen frecvent si permanentizat uneori in institutiile de invatamant ceea ce ne
determina sa-l privim cu toata responsabilitatea. Un esec scolar cronicizat
este periculos, deoarece el determina efecte negative atat in plan
psihologic individual - o alterare a imaginii de sine a elevului in cauza,
care-si va pierde tot mai mult increderea in propriile posibilitati si va
ajunge sa dezvolte o teama de esec, cat si in plan social - marginalizarea
sociala a elevului in cauza
& exista doua
tipuri de esec scolar :
a) un esec scolar de tip cognitiv - se refera la nerealizarea de catre
elevii in cauza a obiectivelor pedagogice => niveluri scazute de competenta
la elevii respectivi => rezultate slabe la examene si concursuri scolare,
respectiv corigente, repetentie.
Aceste niveluri scazute de competenta se explica in
diferite moduri(cauze) :
- prin
intarzieri in dezvoltarea intelectuala
- un nivel foarte scazut de aspiratii si de
expectante in raport cu activitatea scolara si cu propriul eu
- disponibiliti voluntare reduse - necesare formularii obiectivelor de invatare
si depasirii obstacolelor (dificultatilor) care apar in mod inerent pe
parcursul activitatii de invatare;
- absenta unor deprinderi de munca sistematica si
a obisnuintei elevului de a-si autoevalua rezultatele scolare din perspectiva
unor criterii obiective, promovate de scoala
- insuficiente la nivelul operatiilor
logic-abstracte ale gandirii : incompetenta de limbaj, incapacitatea de a
relationa informatiile, absenta spiritului critic in gandire etc.
b) un esec scolar de tip necognitiv - se refera la inadaptarea elevului
la exigentele ambiantei scolare
- vizeaza, mai precis, inadaptarea la rigorile vietii de elev, la
exigente de tip normativ pe care le presupune functionarea corespunzatoare a
fiecarei scoli sau a oricarei colectivitati scolare.
- elevul in adaptat recurge - la abandonul scolar
- la
parasirea precoce a scolii, in favoarea unui mediu mai putin coercitiv( de
regula cel al strazii sau al grupurilor de tineri necontrolati)
-cauzele aceste inadaptari scolare - probleme individuale de natura afectiva (de
exemplu, teama sau repulsia fata de scoala, aparute in urma unor pedepse severe
sau a unor conflicte repetate cu parintii, profesorii)
- determinari psiho-nervoase de natura congenitala (de exemplu -
hiperexcitabilitate, dezechilibru emotional, autism, impulsivitate excesiva).
& poate avea un caracter
episodic sau poate lua aspectul unui fenomen
de durata
& poate avea grade diferite de amplitudine: - o amplitudine redusa ( insuccesul se manifesta doar in raport cu
anumite materii sau sarcini de invatamant, ca expresie a lipsei de interes si
de inclinatii (aptitudini) pentru respectivele materii sau ca urmare a unui mod
neinteresant in care sunt predate aceste materii) - daca nu este contracarat la
timp, poate duce la situatii de corigenta a elevilor in cauza sau la examene
restante.
- are un caracter generalizat - cand
vizeaza toate materiile de invatamant,
toate aspectele activitatii scolare
Exista in realitatea scolara si numeroase situatii de
false esecuri
- timizii autentici, indecisii, resemnatii - apreciaza,
de obicei, in mod exagerat dificultatea sarcinilor scolare de moment,
considerandu-le chiar de netrecut, deoarece nu au incredere in propriile
posibilitati de actiune. Cel mai mic esec inregistrat ii determina pe acesti
elevi sa se devalorizeze si mai mult si sa dezvolte o teama de esec, pe care-l
vor privi ca pe o fatalitate.
Acelasi
rezultat obtinut de doi elevi poate fi considerat de catre unui din acestia ca
un succes, iar de celalalt ca un esec - acest lucru depinde de nivelul de
aspiratii al fiecaruia: astfel, pentru un elev mai putin ambitios si care este
constient de faptul ca dispune de capacitati intelectuale mai modeste, nota 7
este apreciata ca fiind foarte buna, in timp ce pentru un elev orgolios,
supramotivat, aceasta nota reprezinta un regres (o deceptie) => esecul
scolar este in mare masura un fenomen subiectiv
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu